CONTENT ANALYSIS OF THE COVERAGE OF PREMIERSHIP
ISSUE AS DEBATED IN THE KENYA NATIONAL
CONSTITUTIONAL CONFERENCE IN 2003 BY FOUR
NEWSPAPERS
By
ANNE S. WAMBUI MWANGI K/40/P/7564/01

and

LILIAN JEROTICH KIMETO K/40/P/7933/01

A research project submitted to the school of journalism in partial fulfillment

of the requirements for the degree of

Post Graduate Diploma in Mass
Communication

University of Nairobi

QOctober 2003

University ol NAIROB! Library

T

!)4729



Afr

JA

ME A



CONTENTS

Title

Dedication

List of Tables

Acknowledgements

Declaration

1.0 Introduction

2.0 Literature review and theoretical framework
3.0 Methodology

4.0 Discussion of research findings

5.0 Summary, conclusions and recommendations

6.0 Bibliography

Page

ii

iii

iv

14

17

29

31



OPERATIONAL DEFINITIONS AND ACRONYMS

1. Frequency- Volume of coverage

2. Article — All published news stories, opinion and analysis, editorials, letter
to the editor, photographs and mug shots which contain information on the
issue of Prime Minister.

3. Prominence — When the issue is splashed on page one or given a lot of
space in the newspaper.

4. PM — Prime Minister

5. Nation — The Daily Nation, Saturday Nation and Sunday Nation

6. Standard — The East African Standard and Sunday Standard

7. Kenya Times — The Kenya Times and

8. People — The People Daily



CHAPTER ONE

1.0 INTRODUCTION

Kenya having been colonised by Britain, was under a monarchical
government prior to independence. When Kenya attained self-rule in June
1963, the office of Prime minister (PM) was established but the monarch
still reigned. The PM post lasted 18 months (June 1963 to December 1964)

when the country attained independence.

With the ascension of Mzee Jomo Kenyatta to the Presidency, the PM post
was abolished and the result was a compromise between two executive

regimes namely parliamentary executive and presidential executive.

As Jackton Boma Ojwan’g (1976) indicates in the abstract of his Thesis,
Kenya became independent on the basis of a constitution so severely
limiting of public power as to be ill- engineered of the major tasks of
integration and development which were imperative following on

independence.

That therefore means that the quest by Kenyan political leaders for

premiership started immediately after independence.

The issue of premiership in Kenya generated more debate than ever in the
mid 1990s when civil society groupings such as the Citizens Coalition for
Constitutional Change began to push the agenda. It bore fruit when the then
ruling Kenya National African Union (KANU) government was forced to



repeal section 2 (A) making Kenya a multiparty State .The debate resurfaced
during the run up to the 2002 Presidential General Election.

When Former President Moi appointed Uhuru Kenyatta to be the official
Presidential candidate for the Kenya African National Union (KANU), Raila
Odinga who was the Secretary General left the party, together with a number
of cabinet ministers and Members of Parliament, to join the Liberal
Democratic Party(LDP). They quickly entered into an alliance with the
National Alliance Party of Kenya (NAK), which comprised of the
Democratic Party(DP), the Nationl Party of Kenya, and Ford Kenya, to form
the National Rainbow Coalition (NARC). Narc brought together four former
presidential candidates namely, Kijana Wamalwa, Charity Ngilu, Raila
Odinga and Mwai Kibaki. They agreed to field only one presidential
candidate, Mwai Kibaki. The rest were to be accommodated in a power
sharing Memorandum of Understanding (MOU). In this arrangement, the
post of PM, was in writing, promised to Raila Odinga.

Since the current Constitution of Kenya has no provision for a PM post, it
was envisaged that it would be created and included during the Constitution
of Kenya review process. This yielded fruit when the National Constitutional
Review Process Commission was established in 2000 and the first in a series

of several conferences held in mid 2002,

The conference, however, has not been able to produce the new constitution
as planned and as this study goes on, it is on recess and is to be reconvened
in January 2004.



The premiership issue is now a bone of contention between the National
Alliance Party of Kenya (NAK) and the Liberal Democratic Party (LDP)
wings of the ruling National Rainbow Coalition (Narc).

Kenya’s media has been instrumental in bringing to the fore issues that arise
from the debate by giving the news items on premiership different

treatments.

Frederick Whitney (1975:69) observes this in relation to media functions;
“It informs, it keeps one up to date. It educates, broadens and deepens
one’s perspectives. It persuades, it sells goods and services and
candidates and opinions. It entertains, it causes laughter, it fills a void.

It costs no money and it makes money.”

In dealing with this issue, the Kenyan mainstream media has carried out two
of the four functions of mass communication which are: surveillance role
and correlation role. Surveillance has to do with the collection and
distribution of news on this subject while the correlation role involves
interpretation of information on the premiership issue; the essence of

editorials and opinion columns.

By doing this, various mediums have presented the issues in different ways
and hence set different agenda for the public. In this study, our focus was on
the print media in Kenya, specifically the four dailies, namely, Nation,

Standard, People and Kenya Times.



1.1 STATEMENT OF THE PROBLEM

The print media in Kenya seeks to influence public opinion and engage the
public in debate on political happenings in the country by giving or not
giving them prominence within their publications.

Those who accord a big and prominent story a small space or place it on the
inside pages of their publication are applying gate keeping techniques.
Different publications treat the same news item differently depending on the

ownership and political persuasion of the publication.

In this research, we sought to find out how ownership and political
persuasion influence the way the print media in Kenya actually set the
agenda on the issue of PM. We did this by carrying out a content analysis
of the coverage of premiership issue as debated in the Kenya National

Constitutional Conference in 2003 by four daily newspapers.

1.2 HYPOTHESES
e There are significant differences in the volume of coverage of
the premiership issue by the four dailies in the period under
study depending on their political persuasion
e The Kenya Times, which is owned by Kanu, the former ruling

party, overplays the issue of PM.



1.3 OBJECTIVES

1.3.1 To what extent did the publications under this study set the agenda
on the issue of Prime Minister in Kenya?

1.3.2 To what extent does a publication owned by a political party differ
from others owned by private investors in setting the agenda on
the issue of PM?

1.3.3 Does the political persuasion of a publication influence the way it

sets the agenda?

1.4 JUSTIFICATION OF THE STUDY

The print media has a key role to play in informing, educating and
entertaining the readers. In Kenya, a lot of the elite, both rural and urban
rely on newspapers as a key source of information on ongoing issues in
the country. The print media owners have a responsibility despite their
political persuasion, to ensure the agenda they set is not misleading. This
means there must not be irresponsible journalism such as
sensationalisation of issues. This is exemplified in the use of captivating
headlines on news stories undeserving the first priority in a paper.

The print media should remain objective if they are to be believed.
Failure to this, they can cause turmoil and political division or even
internal conflict by inciting various groups against each other. The result
in such cases is a snowball effect on the economy and investments within
the country.

Media in Africa has played a crucial role in setting political development
trends. In the case of Rwanda, they were even used to influence genocide

and some media owners have been charged with Genocide at the



International Criminal Tribunal for Rwanda (ICTR) in Arusha, alongside

those who actively killed and maimed hundreds of thousands of people.

Although the issue of Prime Minister was one of the power sharing
arrangements agreed upon by the Narc coalition and contained in the
MOU that preceded the 2002 General Elections, MPs allied to NAK now
seem opposed to an executive Prime Minister because, as they say, it will

create two centres ofpower.

MPs allied to LDP are pressing for it because according to the pre-
election Memorandum of Understanding, Cabinet Minister, Raila

Odinga, was the Prime Minister designate.

The issue has now taken centre stage in the Narc coalition politics since
the Constitutional Review commenced and even threatens the
cohesiveness of this ruling coalition. The course the debate now follows

is envisaged to bring about serious ramifications in the governance of the

country.

Although there are other contentious issues contained in the draft
constitution, the one of premiership has been given more prominence and

is now a key subject of discussion in the country.

This study shows the role the media plays in setting political agenda. It is
important to note that media cannot be separated from political
development. This is because media plays the watchdog role within the

society and keeps the public informed on all political developments.



They highlight issues and decisions that have serious impact on the
society. In playing this role, the media can help to educate the public to
enable them make informed choices. It must be noted however, that
sometimes, the media can use its influential position to mislead the
public.

1.5 Operational definitions and abbreviations

1. Frequency- Volume of coverage

2. Article — All published news stories, opinion and analysis, editorials,
letter to the editor, photographs and mug shots which contain information
on the issue of Prime Minister.

3. Prominence — When the issue is splashed on page one or given a lot of
space in the newspaper.

4. Nation — The Daily Nation, Sunday Nation and Saturday Nation

5. Standard — The East African Standard, Saturday Standard and Sunday
Standard

6. People — The People Daily and The People on Sunday

7. Kenya Times — The Kenya Times and The Sunday Times

8. Narc- National Rainbow Coalition

9. NAK — National Alliance Party of Kenya

10. LDP — Liberal Democratic Party

11. Kanu — Kenya African National Union

12. PM- Prime Minister



such issue. It is now one of the dominant debates among those who read

newspapers and watch news.

The media under our study, have in different ways, influenced the
opinions and attitudes of their readers depending on the editorial policy

and political inclinations of their owners (and editors too).

By selecting and packaging news items on the prime minister debate,
pro-government media have downplayed it as though is not newsworthy
while publications leaning towards the opposition have placed a lot of

emphasis on the same news items.

Marcia Grant, in a comprehensive study of the relationship between the
press and the political system in Nigeria during the first republic, found,
among other things, that the character of political reporting and
commentary in the print media was entirely dependent on media
ownership structure and the owner’s relationship with the political
system(Okigbo 1994).

The gatekeeper theory was originally coined by Kurt Lewin in 1947 in
human relations to describe the process by which a news item traveling
through channels gains clearance at certain checkpoints along the way.
Kurt called these checkpoints gates and the people who man them,
gatekeepers.

The gatekeeper’s function is to evaluate media content in order to

determine its relevance and value to audiences. What is most important is



the fact that gatekeepers have the power to cut off or alter the flow of
certain kinds of information. (Hzebert: 107)

In our study we will investigate into the reasons why one publication on
a given day would carry a story and another does not yet the issue was

newsworthy.

Publications alter one story until you end up with several versions of one
story. The alteration is done through deleting limited portions of it or by

adding a lot of detail to serve as background.

Some newspapers gate keep by downplaying emphasis through headlines

size and story placement. A very prominent story is either used as filler

or is relegated to inside page.

Depending on if newsmakers delete a message, increase the amount and
importance of a certain kind of information or decrease the amount and

importance of a specific kind of information, they engage in gate

keeping.
2.2 Premiership
A lot has been written about the issue of Prime Minister in newspaper

articles but because the issue is current and ongoing, there is hardly any

research that has been carried out on the same.

10



It has been difficult for us to find other studies that are close to defining
the issue of premiership in the terms we have used. This is a field that

really begs for more work to be done.

However, there have been papers written by a few Kenyan scholars on
the devolution of power from which stems the issue under our study; that

of Prime Minister.

The first such document is the draft constitution itself that continues to be
debated at the National Constitutional Conference. It proposes the Office

of Prime Minister as one of the structures to be used in the devolution of

power.

The draft contains the following proposals:
170. (1) The Prime Minister is the Leader of the Cabinet and presides at
meetings of the Cabinet

(2) The Prime Minister and the other members of the cabinet exercise
executive authority within the republic by-

(a) Developing and implementing national budgets and policy;

(b) Preparing and initiating government legislation for introduction in

Parliament;

(c) Implementing and administering Acts of Parliament;

(d) Co-ordinating the functions of ministries and departments; and

11



(e) Performing any other executive function provided for by the
Constitution or an Act of Parliament, except those functions assigned to

the President.

In a paper presented to the Constitutional Review Commission, The
Devolution of Power, Julius Kipng’etich argues that it is of utmost
independence to replace an outdated political system to suit the
contemporary political and social constraints of a country. He suggests
that devolution of power among communities living in the country should
be considered as this will enhance our nationhood. According to his
paper, one of the structures that can be used is creating the Office of the

Prime Minister.

Professor Makau Mutua who teaches at the State University of New York
at Buffalo New York expresses a different view in an article in the
Sunday Nation on 1 4" September 2003 Kenya does not need a Prime
Minister. He argues that the office of a prime minister would have zero
impact on devolution of power or the democratization of the executive.
According to him, there is no single good constitutional argument for the

office of a Prime Minister.

Kipng’etich’s argument on devolution among communities may be good
but he does not see that this would definitely threaten the unity of a
country comprised of over 42 communities. He fails to notice that this
would weaken the central government.

On the other side, Professor Makau’s argument refuses to acknowledge

the fact that, right now, power is coalesced around the Presidency. The

12



Executive has immense powers and that was why the prime minister
proposal was intended to distribute some of that power. From these two
points of view, it would, however, make no difference if all the power
from the presidency is transferred wholly to the Prime Minister or to the

communities.

13



CHAPTER THREE

3.0 METHODOLOGY

There are more than 20 publications from both the mainstream and the
alternative media in Kenya. They fall into various categories such as dailies,
weekly, monthly and quarterlies. Besides the print media, electronic media

also plays a key role in agenda setting.

In selecting the four dailies studied, we used purposive sampling. This
involves the study of a small subset of a larger population in which the
members are easily identified. In Kenya, there are only four daily papers and
we analysed all in our study. The sample used for this study was drawn from
mainstream daily newspapers and their weekend editions for the period
between 1* and 31 August 2003. These are The Daily Nation, East African
Standard, Kenya Times and The People. This was the accessible population.
Since the papers are owned by different people, some private investors and
others such as Kenya Times is owned by a political party, it was possible to
examine the difference in agenda setting as relates to ownership and political

persuasion.

Since they are published everyday, dailies cover news when it is very fresh.
They are also able to give an item a lot of space within the publication as
opposed to weeklies and quarterlies which will cover a lot of issues in one
publication. As opposed to electronic media which is transient, daily papers
can easily be archived and are available for analysis at little or no cost. If a

similar method is to be used for electronic media, it would entail long hours

14



of airtime and would require daily monitoring of all programmes or
alternatively purchase of tapes from the media houses, which is extremely
expensive. Printed matter stays longer with the reader and can be revised and
analysed further as opposed to electronic matter that one hears once and it’s
gone. The cost of airing news is high and electronic media houses cannot
afford to dedicate a lot of time to analysis of ongoing debates and as such
this would not be useful in clearly showing the various means used in

agenda setting.

The unit of analysis for this study was represented by whole news items or
paragraphs in a news item, related to the issue of Prime Minister in Kenya.
In the study news items have been categorized as news stories, editorials,
opinion and analyses, letters to the Editor, humour, mug shots and

photographs.

This research was a comparative study carried out with the scientific method
of content analysis. According to Earl Babbie (1991), content analysis is
used in the study of books, magazines, poems, newspapers, songs, paintings,
speeches, letters laws and constitutions, as well as other components and

collections.

The study is generally quantitative in nature. All the news items, and the
space allocated to them are quantified for purposes of analysis. A description
of placement and type will also be done. The space is measured in square

centimeters.

15



The sample was 20 per cent of the accessible population, which is enough
for descriptive studies. The sample period was selected out of a list of all the
months covering the National Constitutional Review Conference, due to the
fact that it was the time when the issue of Premiership was given a lot of

media attention over other issues discussed.

3.1 Data Collection and analysis method

All the data collected was from secondary sources, i.c. newspaper cuttings
from the four publications on articles related to the issue of Prime Minister.
We could not use questionnaires because our objective was to analyse the

content of information in the newspapers and not its effect on the readers.

The nature of the study therefore limited the extent to which we could use
other data collection method such as focus group discussions, interviews

and observation.

16



CHAPTER FOUR

4.0 Discussion of research findings

The method of data analysis we used was frequency distribution. This is
method is a form of descriptive analysis and describes the shape of the
distribution. For easier analysis, we used frequency distribution tables as
they help to show recurrence. We also used an area coverage chart to help in

showing the amount of space allocated by the papers.

As discussed earlier, the amount of space dedicated to news on any
particular issue helps to show how much attention the paper is calling to the
issue. By analysing the different categories of news items, it was possible to
show which areas were more emphasized over the others. In this research we
sought to establish the relationship between owmership and political
persuasion and agenda setting. In order to do this, we made an analysis of

the frequency of news items covered. This is as shown in Table 1 below.

Table 1: FREOUENCY DISTRIBUTION OF NEWS ITEMS ON
PREMIERSHIP

Nation Standard People Kenya
Times
News Story | 27 49 23 45
Opinion & | 26 27 3 29
Analysis
Editorial 1 5 1 1

17




Letters to| 6 6 9 10
Editor

Humor 4 2 2 7
Mug shots 22 27 14 48
Photographs 13 18 3 3
TOTAL 99 130 55 143
FREQUENCY

Table 1 shows that in general, Kenya Times carried the highest number of
articles related to the issue of Prime Minister followed by the East
African Standard. The Daily Nation was third and lastly People. This
clearly shows that Kenya Times fuelled the debate on premiership by
dedicating more articles, compared to the rest. However, this newspaper
is reknown for using pictures to fill up space for lack of stories. That
could explain the use of 48 mug shots which made the paper top the list
in terms of coverage of the issue of prime minister in the month of
August.

The most serious attention to the premiership debate came from the East
African Standard which carried more news stories (49) than any other
paper.

This is unlike the decision by its closest rival in the market, the Daily
Nation which carried 27 news stories and a total of 99 articles. The
Nation is renowned for its advocacy in many political issues but it
appears to have downplayed this particular one. Usually, both Nation and
Standard compete neck to neck for such hot stories and it is therefore
curious why there is this wide margin in their coverage of the same issue;

that of the prime minister. It is to be remembered that the Nation was key

18




in highlighting the success of the current President, Mwai Kibaki, and in
his campaign while in the opposition. This sort of downplaying could be
seen as a form of support for his stand where the paper tries to influence
opinion by focusing on other issues as opposed to the premiership. Infact,
the MNation, at that time must have diverted the attention of its readers to
the other issues it regarded as prominent and more important than the

premiership debate.

As said earlier, although in the frequency distribution, Kenya Times
appeared to have carried more articles in total than the Standard, most of
these were mug shots. It is the Standard that has more hard news and
analysis. Unlike Kenya Times, Standard had more acres of pages and in
almost all stories on the Constitutional Conference whether related or not
to the issue of Prime minister, more than a paragraph. For Kenya Times it

was at least a paragraph or two in the middle of a story on other issues.

That the Standard had a great interest in the issue is shown in the use of
the editorial column to cover the debate. The editorial is the voice of the
newspaper and seeks to persuade the readers to agree with its stand on
any issue. By editorialising five times within a month on the same issue,
the Standard clearly sought to set the agenda of its readers in a certain
direction. The direction is what the newspaper advocates for; that Kenya
needs the office of Prime Minister. Comparatively, the other papers

carried only one editorial each on the issue during that period.

Besides having the most editorials, the amount of space allocated by the

dailies to the premiership issue seemed to confirm that the Eas:? African

19



Standard was interested in generating and maintaining the issue on the
people’s agenda. Table 2 below shows that the paper once again had the
biggest space allocated to articles on the issue of Prime Minister. The

bulk of the space was in opinion and analysis articles.

Table 2: AREA IN CM?>

Nation Standard People Kenya Times
News Story 8609 12127.9 9359.5 8653
Opinion & [ 15667.4 22484 1457.6 5996.4
Analysis
Editorial 211.7 401 186.7 29
Letters to Editor | 1071.8 596 23559 1072
Humor 977.9 517 1212.4 1473
Mug shots 323.6 1420 274 2197
Photographs 1880.1 3907 601 495
TOTAL AREA | 28741 41452.9 15447.1 199154

Nation

I8 Standard
OPeople
OKenya Times

Although some of the opinion columnists are employed by the media house,
even those who are contributors can only have their articles published if they

are in line with the editorial policy. This therefore means that both Nation

20




and Standard newspapers sought to influence their readers’ opinion by

dedicating between 15,000 and 23,000 cm2 of space to opinion and analysis.

In order to get feedback from the readers, newspapers rely on letters to the
editor. Both the Standard and Nation had six letters printed while People
had nine and Kenya Times had 10 letters published. In terms of space
allocation, the Standard gave the least space to the letters (596 cm2). Nation
had 1071.8, People 2355.9 and Kenya Times 1072 cm2.

The Standard which had allocated a lot of space to opinion, editorial and
news stories gave too little for feedback or alternative opinions from the
readers. This therefore means the paper intended that its voice remains

dominant.

The page where a news item is placed within the paper shows the amount of
prominence given to the article. When given headline space, a news item is
seen as very important by the readers and cannot escape their attention.
Readers sometimes even consume stories carried in the first page and do not
bother to go to other pages. Splashing stories therefore means that they are
read by anyone who reads the paper and are taken seriously by virtue of
page placement.

From our analysis of page placement as shown in Table 3 below, it is clear

that all papers in this study concentrated their stories on the first 10 pages.

21



Table 3: FREQUENCY IN PAGE PLACEMENT

Kenya Times

18
10

11
11

10

People
15
18

12

Standard

21

20

10

Nation

19
12

11

11

13

1

10

11

12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

22

BACKPAGE

22



The East African Standard accorded 21 articles to page one, Nation had
19, Kenya Times had 18 and People 15. All four papers treated the Prime
Minister issues prominently. They all gave salience to it by according a
lot of articles to the first page, both as the lead story and as the anchor.

Most of the articles were actually covered between page one and two.

Although there were articles on the back page, most were spill overs
from page one or two.

In agenda setting, what the media intends to portray as prominent, it
splashes on the front page, and uses big fonts for the headlines. By
maintaining this throughout the month and in all major newspapers, the
Kenyan print media succeeded in making Kenyans who read English
newspapers or those who can access them discuss the issue of Prime
Minister.

The Standard outdid all the other papers. This is strongly indicates its
commitment to sustain the premiership debate by portraying it as the
most prominent issue in the country at that time.

It is important to note the pattern of daily coverage by the papers as seen

in the table 4 in the next page.

23



Table 4: TOTAL DAILY COVERAGE

IN SQUARE CM OF

PREMIERSHIP ISSUES
Page Nation Standard People Kenya Times
1 0 0 0 0
2 0 0 0 0
3 194.7 892 0 225
4 240.3 545 8154 705
5 628.4 358 311 423
6 3214 369 418 647
7 0 0 432.8 811.4
8 0 0 251.1 0
9 543.2 1036 0 0
10 4966.7 5823 1343.8 2697
11 607.5 595.2 0 502
12 415 1024 0 1476
13 1451.1 1270 408 428
14 1718.7 631.7 0 1853
15 1146.3 82 853.5 713
16 175 349 658.1 723
17 5926 3116.5 1942.6 1511
18 0 1937 632.3 1270
19 2524.6 1866.9 2755.8 1173
20 409.7 850 1000.6 730
21 574.1 383 1013.2 577
22 1524.8 652 743.4 511

24




23 637.6 514 865.4 200

24 3161.5 7764.2 0 633

25 0 9066 573.7 0

26 550.3 108 0 269

27 0 0 428.4 54

28 0 0 0 731

29 0 0 0 1039

30 0 6 0 0

31 1024.6 2214 0 14
TOTAL 28741.5 41452.5 15447 19915.4

Although the issue was not covered on the first two days, it was covered
either by all newspapers or at least one of them for the remaining part of the

month of August.

On the 10" and 19™ of August, all the newspapers dedicated a lot of space to
the issue. On the days when there were a lot of opinion columns, it was
evident that a lot more space was allocated. This is especially on Sunday
editions. The Sundays were 10™, 17" 24" and 31st.

Between 3™ and 31% August the Nation did not publish any articles on the
PM issue on 10 different days. For 11 days also, the People did not carry any
story on the same. However, the two remaining papers did not publish any
articles on fewer days. The Standard did not publish any story for five

different days and Kenya Times four.

25




This trend indicates a sustained effort by Standard and Kenya Times to get
their readers reading and debating the issue of Prime Minister.

Despite the death of the Vice-President on 23" August, the East African
Standard still dedicated 7764.2 cm2 of space in their Sunday edition on 24%
August. On Monday, 25" August, the paper had an eight-page analytical

pullout on the Prime Minister’s issue.

This clearly shows that to them the issue of Prime Minister was very
important to this paper. Its management wanted people to discuss it despite
there being other prominent issues such as the Vice-president’s sudden
death. Even for the news items of the late Wamalwa’s death, the Standard
newspaper linked them with the premiership issue. They discussed what his
views concerning the post of Prime Minister were. The opinion and analysis
pieces they carried also depicted the late Vice-President as a strong

proponent of premiership in Kenya.

This fervent agitation by the Standard paper is directly related to its
ownership. Standard has among its directors, former President Moi and
some of his former powerful cabinet ministers. Its stand could be attributed
to the fact that Moi was opposed to the office of PM but was constantly
challenged by members of the opposition who are now in government. It
was one of the key issues that led to the walkout from Kanu by Ministers
and MPs which later led to the victory of Narc and President Kibaki.

It is these directors then who used this paper to push for reforms that the
current government is opposed to alongside highlighting her weaknesses.

The paper’s focus is on election pledges made by the Kibaki administration

26



that have not been fulfilled and hence depict him as one who cannot honour

his promises.

Linked to ownership is the political persuasion of this paper. Since the
owners are in the Kanu party, it is clear that although they were against
premiership in Kenya, they have now made a turn around. They seem to be
settling scores with Narc, which removed them from power after 40 years of
continues rule, in pushing this agenda. Former President Moi and others in
Kanu now seem to agree with Raila’s quest for premiership. Through the
Standard paper they are coercing President Kibaki to create the post in the
constitution of Kenya.

The Nation, on the other part, is largely owned by His Highness the Aga
Khan but most its senior management are ardent Narc supporters. During
Moi's era, the paper dedicated itself to constantly showing the ills of his
government. Infact, Moi openly showed his dislike for the Nation and he
often said that it was after him. The paper vigorously campaigned for Narc
saying that the country would gain a lot by electing President Kibaki. This
paper, therefore, would definitely steer away from anything that discredits
the Narc party and government. It has softened its stand on the PM issue
since the time current government appeared not to support the issue any

longer.

Kenya Times is owned by the former ruling party, Kanu. Although its
editors claim independence from the party, it still acts as a mouthpiece for
the leader of opposition, Uhuru Kenyatta. Despite the fact that it is not
widely read, the paper consistently attacks the current government just as the

Kanu MPs do. The paper strives to show how President Kibaki and his Narc

27



party cheated their way into government by "conning" Kenyans that a new
constitution would be in place in 100 days with the PM post created within
it.

This is the reason for Kenya Times’ sustained crusade against the stand the

government has taken on the premiership issue.

Former leader of opposition, Kenneth Matiba who run against Moi in the
first multi-party elections and came second, owns the People newspaper. In
the past, the paper attacked Moi's government over such issues and blamed it
for all the problems in the country. This stems from the 1992 elections
which Matiba believes he beat Moi but that massive rigging was used and
Moi declared the winner. Currently, his paper does not maintain such a
strong stand against Kibaki's government. Infact its editorial policy seems to
be leaning towards the government. Some people have argued that this is
due to tribal inclinations because both Matiba and Kibaki come from the
same Gikuyu tribe.

But just like Nation, as seen in this study, this paper was not keen in fuelling

the debate on the PM post in the way Kenya Times and Standard did.

28



CHAPTER FIVE

SUMMARY, CONCLUSION AND RECOMMENDATIONS
From the analyses above, we conclude that all the four publications under

this study adequately covered the issue of Prime Minister.

The coverage however varied from paper to paper. The East African
Standard gave it the most coverage, allocating a total of 41452.9 square
centimeters, followed by Nation's 28741.5, Kenya Times 19915.4 and lastly,

People's 15447.1 square centimeters.

Considering the total estimated circulation for the four papers is seven
million readers jin urban areas, the papers are bound to have greatly
influenced what people discussed and focused on during the entire month.
However, in a country of 30 million people, the impact of agenda setting by
the print media may have had little impact. It could be because there were
other reasons why the readers were interested in the issue. It is also possible
that the papers knew that most Kenyan were interested in knowing what was
being discussed about the premiership since it would affect the way the

country is governed. In this case then, the people could be seen to have set

the agenda for the media.

Although to some extent the print media manages to set the agenda
especially for the elite who can read and follow the debate in the
newspapers, it is not known who does it for the rest of the people who are

either illiterate or who do not have access to newspapers.

29



In conclusion, it is clear that both political persuasion and ownership of a
paper determines how much time and space a paper dedicates to an issue
such as the one on premiership, in order to influence its readers to agree with
its stand. On the other hand, a paper may choose to downplay an issue and
fail to give it prominence so as to avoid public debate on the same. It is
therefore quite clear that the media play a critical role in the day to day

political happenings in a country.

We recognise that there could be bias in the purposive method of sampling
used since it was on a specific group and recognise the need for further study
on the role played by electronic media in the entire agenda setting process.

It would be especially interesting to compare the role of the print and

electronic media and to examine the extent to which each sought to set the

agenda on premiership.

We recommend that further studies be carried out to measure the impact of
the agenda set by the media on the population. This will help to establish if
really the print media were successful in setting the premiership agenda or
not. Since most Kenyans do not have access to newspapers, a study to

establish who sets the agenda for those who do not access newspapers

should be done.

30



BIBLIOGRAPHY

Babbie E., 1991, The Practice of Social Research; California: Wadsworth Publishing Company
Berelson B., 1952, Content Analysis of communication; Glencoe: the Free Press of Glencoe

Garbner G. (Ed), 1969, An Analysis of Communication Content; New York: John Wiley and Sons
Inc.

Martin J., 1983, Comparative Mass media systems; New York: Longman Inc.
McQuail D., 1987, Mass Communication Theory: An introduction; London: Sage Publications

Mugenda O. & Mugenda A, 1999, Research Methods: Quantitative and Qualitative Approaches;
Nairobi: ACTS Press

Okigbo Dr Charles., 1994, Reporting Politics and Public Affairs; Nairobi: English Press
Schramm W., (Ed), 1972, The Process and Effects of Mass Communication; Illinois:

Severin J. & Tankard J., 1997, Communication Theories: Origins, Methods and Uses in Mass
Media; New York: Longman Publishers USA

31



