
From the SelectedWorks of Charles Ngugi

December 2007

African Periodicals and Popular Culture

Contact
Author

Start Your Own
SelectedWorks

Notify Me
of New Work

Available at: http://works.bepress.com/charles_muiru_ngugi/2

http://works.bepress.com
http://works.bepress.com
http://works.bepress.com/charles_muiru_ngugi
http://works.bepress.com/charles_muiru_ngugi/contact.html
http://works.bepress.com/cgi/sw_user_setup.cgi
http://works.bepress.com/charles_muiru_ngugi
http://works.bepress.com/charles_muiru_ngugi/2


African Periodicals and Popular Culture 

By Charles Muiru Ngugi 

 

 

Word count: 11, 119 

 

Introduction:  

On August 20, 2005, the East African Standard published an extensive profile of 

Caroline Mutoko, a leading radio announcer in Kenya, describing her as Kenya’s “fastest 

mouth.” The article was generously illustrated with color photographs of her “liberally 

spaced, entirely tiled, three-bedroom apartment where “parsimony meets stylishness.” The 

apartment is in a “well-guarded” apartment block in a leafy section of Nairobi. The living 

room was described as being all of seven meters across, and the Kitchen was so large it had 

taken years to populate with choice accoutrements of modernity: a dining set, a lounge set, a 

card table with flowers, a drinks cabinet, and a glass-topped, round coffee table on which sat 

a chess board. She was photographed in different dresses, posing in different sections of her 

apartment. In one picture, she stood besides a mahogany-colored dinning table in a navy-

blue business suit; in another, she lounged, almost spread-eagled, on her green sofa, in a 

white dress, and in yet another picture, she sat cross-legged on the carpet in a black gown 

with gray fur trimming. Her car, we were told, is a Mitsubishi Outlander, a cross between a 

Saloon and a Sports Utility Vehicle. She works for KISS 100 radio station, which commands 

10 percent of the Shs. 8.4 billion ($116 million) Advertising industry in Kenya. She was 

quoted as saying: "They call me the KISS 100 Rottweiler…I will make sure the money 

comes in… I’ll kill everyone in order to deliver."1 



The above article clearly depicts a new, arriviste Africa: an Africa you are probably 

not used to seeing. It is certainly not the Africa of the Egungun masks and divination, of 

teeming wildlife, of the Maasai herdsman standing on one leg silhouetted against the setting 

sun in an African Savannah of tall grass and acacia, of starving urchins and corrupt Big Men. 

This Africa is the product of the convergence of globalization, media freedom, and a certain 

resurgence of pride in things African, a kind of new Negritude. It may not be exactly 

representative of everyday life in Africa, but it is an Africa that is becoming increasingly 

common in many African periodicals. It is both existing and aspirational; while the African 

elite has attained it, the majority of Africans can only wish for it. In a continent where 

“stars” and “celebrities” have in the past meant the high achievers of other countries, the 

announcers, the rap and gospel musicians, celebrity pastors, the athletes, the rich, sexual 

therapists, and politicians are the new African celebrities, noteworthy for both their spectacle 

and role model value. In three important categories; communication, transportation and 

personal ornamentation, these new African stars are setting the trend, by owning the latest 

gadgetry, driving the latest car models, and dressing to kill. They have become fodder for the 

African popular media. Periodicals allover the continent are focusing on them like never 

before, and are using them as pegs to sell new lifestyles to African readers. Dele Momodu, 

the editor of Nigeria’s Ovation International magazine, told a BBC reporter: “In the West they 

have established stars. For us, we are creating celebrities.”2 

Let us consider a few more examples to illustrate the lifestyle that these publications 

are selling and the kind of people being pointed out as role models. The September 18, 2005 

issue of Newswatch magazine in Nigeria carried an article in its “Back of the Book” section 

headlined: “The Magic of Fruits,” with the following sub-head: “Experts say those who eat a 

lot of fruits regularly enjoy greater resistance to diseases.” The June 9, 2005 issue of the 



Zenith pullout magazine of Le Soleil of Dakar, Senegal carried in-depth feature articles on the 

life, leadership style and achievements of President Abdullahi Wade, and generous color 

pictures of leading musicians, including Yossour N’dour and Baaba Maal, in full flight. The 

Nigerian magazine, Ovation International, in a 2004 issue, carried an extensive profile of "Jet 

Set pastor" Gabriel Oduyemi, showing off his palatial mansion and private jet. In its 

September 2004 issue, Eve Magazine of Kenya, led with the story of Njeeri wa Ngugi, the 

wife of writer Ngugi wa Thiong'o, who had been raped by thugs in Nairobi. The same issue 

contained stories about how to eliminate second hand clothes from your wardrobe. The 

June 2005 issue of True Love East Africa, had a story about Kenyan TV Personality Jimmy 

Gathu giving advice on how to raise daughters, and another article titled: “Too Shy to 

Undress: Your Body Image vs. Your Sex Life.” And the Saturday Nation of June 4, 2005 had 

as its lead article in its insert magazine, an article titled “Alpha Females,” that profiled four 

ambitious women who succeeded in their careers despite considerable odds.  

This consecration of African celebrities by the African media is fairly new. A decade 

ago, African publications were full of articles on Michael Jackson, Elizabeth Taylor, MC 

Hammer, Phil Collins, All-for-One, and others. Things have changed considerably since 

then. Today, it is the new tribe of African superstars, rap musicians, who stare at you from 

the pages of the periodicals, exhibiting their most threatening thug pose, wearing baggy, 

sagging pants, oversize T-shirts, chains a slave could ogle at, gold teeth and other bling 

accessories. 

This article looks at periodicals and popular culture in Africa. It starts by giving an 

overview of the history of African periodicals. The next section deals with African 

periodicals and popular culture. This is followed by a second section dealing with African 

periodicals in four regional contexts: Western Africa, Central Africa, Southern Africa and 



Eastern Africa. It is hoped that this article will add somewhat to our view of Africa. As Greg 

Garrett has observed: “Africa is still a dark continent. Not in the ways that the Victorians 

thought of it, to be sure, but today, even to most Westerners – scholars included – Africa 

remains largely a cipher, an empty outline in Western minds like the map consisting mostly 

of empty white in Conrad’s Heart of Darkness, a map we fill in based on information or purest 

whimsy.”3 Popular culture in this article is taken to be culture that is widely accessible, 

assessed, disseminated, and widely viewed or heard or read. Periodicals are one of the main 

cultural influences in Africa, the others being other branches of the mass media including 

radio, television, films, and video.  

 

Types of periodicals 

Distinctions are often made by media scholars between the popular press and the 

official press. While such distinctions could be made amongst African periodicals, the 

African media scene presents interesting definitional issues of its own. Thus, we find 

numerous other categories of the press besides these two. The official press includes media 

that is owned by either the government or the ruling party. It articulates the view of the 

ruling class in a top-down version, from the leader to the people at the bottom. The 

government press refers to publications produced by the government for purposes of aiding 

its administrative function. This includes various gazettes or legal notices, as well as annual 

handbooks, parliamentary reports, and policy papers. The private or independent press 

consists of privately owned periodicals that pursue an independent editorial policy while 

operating openly. The alternative press, while independent, may or may not be privately 

owned. It might be owned by a political party, an underground movement, a rebel group, or 



a pressure group that may or may not be funded locally. The alternative press tends to exist 

underground, operating without license or registration of any kind.  

All these periodical types have to be treated together in discussions of popular 

culture in Africa because separately, they are nearly insignificant as contributors to cultural 

change, yet considered en masse, their impact is profound. Their content provokes debates 

and is circulated and re-circulated. For instance, a piece of policy or law – such as a 

constitutional draft - published in an obscure official gazette often enters the public 

discourse where it is exchanged repeatedly between different peoples. In other words, it is 

made popular. It is this popular productivity that eventually turns an official publication into 

a part of the popular press. This example is particularly pertinent; the African press is not 

full of stories about fantastic UFOs who copulate with humans. Stories about vampires, 

devil worship, and mami wata, tend to be transmitted more orally than through any form of 

modern mass media. As we shall see later, the African press is essentially a political press.  

For our purposes here, a popular periodical, while it can be a newspaper or 

magazine, can be identified by the following broad characteristics: it covers news or general 

human interest stories without providing footnotes or a bibliography, with any references or 

attribution being entirely in-text. Articles are written mostly by staff reporters or freelance 

writers. It is usually, but not exclusively, published by a commercial enterprise. Normally, it 

has a lot of photographs, but few graphs or tables. Most use topological devices such as 

headlines, sub-heads, captions, to attract attention to particular articles, as well as to aid 

readability and for general visual appeal. Finally, it targets a wide, diverse readership, even 

when its audience is conceived as limited for purposes of media planning. 

Some media critics tend to differentiate between the popular press and the so-called 

quality press, but this distinction is not employed here. We take the view that all periodicals, 



popular or quality, contribute to culture. Moreover, in Africa, such distinctions are not often 

so pronounced. The gutter press did not even exist prior to the 1990s; whatever existed 

earlier was the underground press, which was more related to the quality press because it 

covered serious issues such as governance, politics and economics. The distinction between 

the quality and the gutter or popular press is also often blurred by the treatment of stories in 

those two types of periodicals. Each tends to influence the other. For instance, the quality 

press tends to copy techniques such as the mobilization of the personal as an explanatory 

framework from lifestyle and the gutter press, which it then uses in its “features” or “style” 

sections.  

Popular periodicals in Africa, therefore, include newspapers, lifestyle magazines, 

music magazines, and certain kinds of corporate media. The magazines in particular have 

glossy covers, often featuring happy-looking model couples or families, single men flaunting 

their muscles or gorgeous single women of uncommon, hard-to-get vital statistics. Such 

periodicals carry advice on romance, marriage, health, sexuality, childbearing, cooking, 

religion and travel. Some may carry a romantic fiction article in the centerfold or elsewhere. 

Some magazines, particularly those in countries like Senegal, Kenya, Nigeria, Uganda, South 

Africa, and Ghana that have relatively better economies, carry colorful advertisements for all 

kinds of goods. An important segment of lifestyle magazines are corporate magazines that 

organizations publish exclusively for their members. Such periodicals resemble lifestyle 

magazines in their content and design. Airlines, credit card companies, hotel chains, 

hospitals, professional societies, churches, and other institutions have them.  

Although the total number of publications in Africa is difficult to ascertain, Mette 

Shayne of the University of Chicago had by 1999 compiled a list of 503 publications that 

were being received by American libraries.4 It is clear, however, that this is but a tiny fraction 



of the periodicals produced in Africa. One country alone, Ethiopia, has licensed more than 

700 periodicals. The problem with African periodicals is that they are generally irregular and 

opportunistic. Many are produced to serve a momentary purpose and disappear as soon as 

the event or trend is over.  

 

History of the African Periodicals: 

The first newspapers in Africa appeared more than 150 years ago. The earliest 

periodicals were the West African Herald which begun publishing in Ghana in 1857, and Iwe 

Irohin, which appeared in Nigeria in 1859. During colonialism, periodicals edited by African 

nationalists were instrumental in anti-colonial campaigns. Such nationalists as Jomo 

Kenyatta, Kwame Nkurumah, Julius Nyerere, Nnamidi Azikiwe and Patrice Lumumba, 

worked as journalists at one time in their careers.  

After independence, Africans adopted what Dennis McQuail has called 

Development Media Theory, which placed heavy emphasis on social responsibility role of 

the media without a concomitant stress being placed on media freedoms or rights.5 Thus, the 

newly independent governments saw the media as part of the machinery of the state, not the 

independent Fourth Estate it is supposed to be. The media were subsequently deployed, 

using governmental fiat, in the role of facilitating development. Their main role was to 

provide news about development, which was seen as important in stimulating further 

development. The media were also enlisted in another important objective: to help forge 

cohesion and a sense of national identity from the disparate ethnicities that had been 

arbitrary cobbled together by European powers during colonialism. 

 The motive force for transforming African societies emanated from the assumption 

that traditional or backward societies were ignorant of the benefits of modernity. These 



benefits needed to be pointed out, and the media was seen as being well suited to perform 

this role by academics like Daniel Lerner, who had called for the illiterate, isolated and 

traditional societies to be “motivated” by being given clues regarding the benefits of 

modernity.6 Another scholar, Ithiel de Sola Pool, saw the media as capable of pinpointing to  

the Africans and others the opportunities existing for them to use the accessories of 

modernity7 - soaps, over-the-counter medication, fashion, canned food, sewerage, tap water, 

electricity, consumer electronics, cars.  

 Perhaps things would have been different if the majority of African countries had 

not embraced socialism and instituted dirigiste economies that nationalized the media and 

otherwise controlled them. For the better part of 40 years, the consequence of this 

ideological experimentation was to inhibit the media from carrying out its role of pointing 

out clues of modernity to its credulous masses. Many countries became so poor that there 

were no consumer goods worth writing about. Grinding poverty could not support 

advertising. Defamation and libel laws were misinterpreted to prohibit coverage of 

ostentation amongst the high and mighty, so that the majority of Africans remained ignorant 

of the extent to which their leaders wallowed in opulence, or came to regard such wealth as 

their leaders’ birthright. The very ideology of development communication stressed that 

news had to have a development value. News was therefore, reduced to a list of 

infrastructure-related development: roads, cattle dips, dispensaries, and schools. Coupled 

with this was the prevalence of the cultural imperialism view, which denigrated certain 

aspects of modernity as anti-African and therefore undeserving of being appropriated by 

self-respecting, patriotic Africans. A certain moralizing under the guise of protecting African 

culture also crept in, buttressed by anti-pornography laws. In this era, therefore, whatever 



contribution the media made to consumerism and cultural change was incidental and 

symbolic.  

To perform the role ascribed to it, however, the African media had to be blow-

beaten into submission. Many journalists were detained, tortured, or killed and their 

publications banned, and printing presses vandalized by state agents. The condition of the 

African media prior to the 1990s is engraved in the views of Abodel Karimou, editor of La 

Gazette in Cameroon, who was quoted by Ghanaian journalist Baffour Ankomah in a famous 

article published in Index on Censorship of February 1988, as having said:  

 

When an edition of La Gazette is ready for press [I send] a photocopy of each page to 
the Ministry of Territorial Administration in Yaounde, the capital, which is three 
hours by bus from Doula, where La Gazette is printed. At the Ministry in Yaounde, 
the newspaper pages go through the bureaucracy – from the Reading Bureau, to the 
Director for Public Freedoms, to the Deputy Director for Political Affairs. Each 
official is permitted by law to make notes on the articles which are finally presented 
in resume form to the Minister for Territorial Administration. The big man goes 
through the resume, if he has time to spare. He orders each approved page to be 
stamped and signed by the Deputy Director for Political Affairs. Printers in 
Cameroon are not allowed to print material without the censor’s stamp. From the 
printers, 10 copies of the approved newspaper pages are sent back to the Ministry 
for final approval and a second stamp. Newspaper vendors are forbidden to 
distribute any publication without the censor’s second stamp.8 
 

The situation improved after the so-called second liberation occurred in the early 

1990s, when most African countries abandoned control not only of political rights, but of 

the economy as well. So many publications appeared that no directory has been able to 

capture them all.  

The emergence of alternative press can partly be explained by the wave of political 

liberalization that swept Africa since the late 1980s. Most of them have been small 

newsletters and pamphlets that were easy and cheaper to produce, but there are a number of 

magazines and newspapers. Most of these publications are virulently partisan, prescriptive 



and preachy. An example of the aggressive periodicals aligned to political parties include La 

Voie founded in 1991 in Côte d'Ivoire, whose slogan is a “newspaper that will do combat for 

democratic values and human rights.” These newspapers have broadened the agenda of 

issues available for public discussion in a continent where dissent was disallowed by Strong 

Man, military, or single-party rule. Their rancor and cantankerousness, while fostering a 

culture of argumentation, has improved the bar for the tolerance for diverse opinion.  

Because many of these publications are published on a shoestring budget, many have 

no schedule integrity to speak of. They are seen on the street whenever their proprietors 

manage to put enough money together to pay the printer. Many of the publications started in 

the last decade have tended to fold up as soon as they were started owing to a combination 

of inexperience on the part of the editors, bad management, and hostile governments. Some 

editors were forced into exile, while others abandoned journalism and joined politics. The 

professional weaknesses of those who remained in journalism as well as those who joined 

the profession during the transition to multiparty democracy has been noted by Lewis 

Odhiambo, a professor at the University of Nairobi's School of Journalism who has 

remarked that political liberalization "brought to the fore what was hitherto latent, i.e., the 

degree of recklessness and unprofessional behavior that some participants in this sector can 

display."9 Some are purely pornographic. Those that cover politics distinguish themselves by 

their parochialism, with many blindly supporting the tribal groups of their proprietors.  

More recently, there has been a trend to establish publications that cater for groups 

of regional countries. In Southern Africa, a regional newspaper Southern Times, was 

established in 2004. It is a joint venture between Zimpapers and New Era of Namibia, both 

government-owned media houses. Media critics regard this venture as a clever attempt by 

Zimbabwe to control information outside of its borders. The Southern Times, headed by The 



[Zimbabwe] Herald’s assistant editor, Moses Magadza, has its editorial offices in Namibia, 

and is printed in Zimbabwe. A Sunday paper, it was widely seen as an apparent attempt to 

counter the South African-based Sunday Times, which was seen as being anti-President 

Robert Mugabe of Zimbabwe. According to a joint statement issued by the publishers at its 

launch, a potential readership of millions across the region was envisaged. However, after 

the first two months, it had sold less than 20,000 copies. This is not the first time that a 

regional periodical had been established in Southern Africa. During the hey-day of the anti-

apartheid struggle, members of the Southern African Development Coordination 

Conference (SADCC) established the Harare-based Southern African Economist in 1988.  

In East Africa, the Nation Group of Newspapers launched the EastAfrican in 1994. 

It became the first regional periodical since the days of Drum. A quality weekly, it covers 

news throughout the entire East African region, with special emphasis on Kenya, Uganda, 

Tanzania, Rwanda, Burundi, Somalia and Southern Sudan. Since it was founded in Mombasa 

1902, The Standard has changed its name to East African Standard back and forth several times, 

suggesting confusion over its national and regional identity. In 2004, it was renamed The 

Standard, but continues to have a special section for East African news. West Africa does not 

have a regional publication that is based in the region, although some Nigerian magazines 

circulate in other West African countries. London-based West Africa magazine, remains the 

foremost regional periodical covering West Africa.  

Except in their coverage of political news, African publications often fail to capture 

the idiom of their society because they are too elitist. According to Kwame Karikari, a 

Ghanaian media analyst, “it can be argued that, therefore, both the state-owned and privately 

owned independent papers represent different and sometimes contending sections of the 

political and economic elite.”10 The quality press is often in English, French or Portuguese, 



and reaches but a small segment of the society. The number of people who speak the 

language of its publication on the other hand limits the reach of the vernacular press. The 

result is the formation of small concentric information communities overlapping 

international, national, regional and ethnic boundaries. For instance, a Yoruba who reads the 

vernacular Yoruba press probably also reads the regional and national press. 

 

African Periodicals in Exile 

The contribution of African periodicals based abroad to African popular culture also 

deserves mention. These periodicals are usually published in London and Paris. The practice 

of publishing periodicals in Europe started during the initial stages of colonization when 

official publications were sent to the Metropolis because no printing presses were available 

in Africa. West Africa magazine, perhaps the oldest publication in this category, first appeared 

in Liverpool in the 1890s, but started appearing with regularity in London in 1917 where it is 

still published. However, in the 1970s, the number of publications published abroad 

increased dramatically, owing to a number of factors. The first was lack of state-of-the-art 

printing presses in Africa capable of printing color publications to satisfy the palates of an 

increasingly quality-conscious readership. At the same time, a need was felt for publications 

that could cater for the advertising requirements and business intelligence of foreign 

multinationals doing business in, or simply eying, the continent. These multinationals 

preferred a different kind of periodical: one that was Pan-African in reach and possessing the 

requisite quality in production, editorial style and content. Some publications were started to 

provide business and political intelligence vital to investing in a continent where politics 

affected business and vice versa. The oil boom of 1970s resulted in a windfall that Nigeria 

used to subsidize the establishment of English-language magazines in Britain. The expulsion 



of editors and journalists by increasingly paranoid regimes throughout the continent beefed 

up the number of exiled African journalists. The likes of Ralph Uweche, Baffour Ankomar, 

Abdulah Rahman Mohamed Babu, Kwasi Gyan Apenteng, Peter Enahoro, Abdullatif 

Abdullah, Ben Turok, Donald Woods, had found themselves either editing publication in 

London, or simply cooling their heels there.   

Examples of African publications included New African, Africa Events, African Business, 

Africa, and Africa Now, which joined West Africa magazine in London. In Paris, the main 

periodicals were AfricAsia and Afrique Asie as well as Jeune Afrique, which has been published 

in Paris for almost 50 years. These publications carried mainly business and political news on 

various African countries. Although they could have been expected to practice a kind of 

aggressive journalism given their location away from the African state police, in reality, they 

practiced substantial self-censorship in order to be allowed into African countries. In spite of 

this shortcoming, African readers still found these periodicals interesting because they were 

often better written, designed and printed than local publications. They carried extensive 

sporting news, stories about musical performances by Fela Kuti, Manu Dibango, Osibisa, 

Miriam Makeba, and other musicians of the day, and lifestyle end-of-the-book sections 

depicting the glitterati of the African Diaspora in cocktails, holding their wine glasses, 

resplendent in their business suits and expensive agbadas, besides their overdressed women 

wearing heavy make-up. The publications made African events abroad appear big and 

important, although they probably went unmentioned by the media of the country where 

they took place. To many Africans on the continent, this been-to class was the class to aspire 

to.  

Some of these publications, the notable ones being Enahoro’s Africa Now and 

Uweche’s Africa, folded up after the end of the Nigerian oil boom. The pro-Islamic Africa 



Events, which had been bankrolled by Middle Eastern financiers, also ceased publication. In 

Paris, AfricAsia and Afrique Asie also went belly up because the socialist economies of 

Angola, Algeria and Madagascar that they relied on could no longer support them financially. 

Gyan Apenteng founded Africa Topics after he left West Africa but it ceased publication after a 

few years. BusinessinAfrica, which had been founded by Nigerian investors in London in the 

mid 1990s, relocated to Rivonia, South Africa, where it is still published. Beside financial 

problems occasioned by the end of the oil boom and instability in Angola and elsewhere, 

African-owned periodicals also faced competition from publications such as Africa Research 

Bulletin, Africa Contemporary Record and Africa Economic Digest. Some of these were newsletters, 

with lower production costs, relying more on dedicated subscribers than on advertising. 

They also tended to be edited by local hands, who knew the lay of the land in their own 

capitals better than the African exiles.  

Today, few of these original publications remain. They include West Africa magazine, 

New African and African Business, which are still published in London. Another notable 

publication is the weekly newspaper, The Zimbabwean, produced in London and distributed in 

Zimbabwe as an international publication, and among Zimbabweans living abroad. Nigerian 

investors publish the African Renaissance. In addition, African Soccer is also based in London. In 

Paris, only Jeune Afrique l’Intelligent is still published of the original periodicals. It has been 

reconstituted as Groupe Jeune Afrique, and now also publishes, Am - Afrique Magazine, and a 

host of corporate directories and books. To cater for Anglo-phone Africa, Groupe Jeune 

Afrique started the Africa Report and lured Patrick Smith, former editor of Africa Confidential, 

to edit it. Indigo publications, also based in Paris, publishes Africa Intelligence, Indian Ocean 

Newsletter, Africa Energy Intelligence, Africa Mining Intelligence, La Lettre du Continent and Maghreb 

Confidential newsletters. Another important publication is Africutures, which is published in 



Lyons, and carries articles in both English and French. Afrique Tribune, published in 

Montreal, Canada, is another notable periodical published abroad.  

 

African Periodicals and Popular Culture 

That Africa’s press is largely political is not a coincidence. It was conceived as such 

and it has always been so. For instance, in 1922, La Presse Porto-Novienne, a newspaper in 

Benin, described a journalist as “a man of talent, a soldier who fights neither with a rifle nor 

cannon but with ideas. He is a patriot who makes himself an ardent defender of just causes, 

of liberties, of rights; a public advocate, a propagator of light, a savior of the country, in turn 

the bitter enemy of those who commit injustice. The journalist is a militant, a politician who 

offers his life in defending private and general interests of people while taking on the hate of 

those whom he fights.”11 Obviously, this journalist was not a celebrity writer; he was a 

professional with a political agenda, an agenda that has proved to be rather enduring. Even 

today, acres of newsprint are still devoted to political news, analysis, commentary, and 

political cartoons. 

A quick perusal of many of sub-Saharan Africa periodicals indicates that media 

coverage is tilted towards coverage of men in prominent positions of leadership; rarely do 

women appear as news actors. The 2003 Gender and Media Baseline Study, an initiative of 

the Media Institute of South Africa and Gender Links, found that 83 per cent of those who 

speak in the media are men, while women constitute only 17 per cent of the sources in the 

media. Whenever women are portrayed in the media, they are overwhelmingly young and 

beautiful, working in such professions as beauty shops, nursing, teaching, airline hospitality, 

or as homemakers. They tend to carry their private labels with them – the wife of so-and-so, 

his daughter, his sister, his granddaughter. Older women are virtually absent in the media of 



Africa, and there is no significant difference between how women are represented in both 

the public and private press. The media is staffed mostly by men, who occupy top positions 

in management, editorial and reporter ranks. This gap is particularly acute in the print media; 

television and radio tend to attract more women, but the electronic media in Africa is seen as 

less rigorous and less academically challenging.12  

An important part of the content of some African periodicals concerns death. 

Obituary columns in such big newspapers as the Guardian of Lagos, the Daily Nation of 

Nairobi, the New Vision of Kampala, and Ghanian Chronicle are the equivalent of the birth and 

wedding pages in the New York Times. Obituaries and death notices have become an art unto 

themselves. Upon the death of a close relative, the family or clan, depending on their 

ostentatious inclinations, will take a quarter page, half-page or a full page of a newspaper to 

announce the death. It matters little that relatives who need to know can communicate via 

telephone or via word of mouth. As the Nigerian academic Dele Jegede has observed: 

“Because advertisement rates for obituaries are the highest, taking out a full-page ad to 

announce the passing away of a loved one or the thirtieth anniversary of the death of a 

grandparent is generally regarded as socially prestigious.”13 The design varies but little: the 

departed stares at you from an enlarged mugshot. Below it, details of the death are given, 

usually in a sentence that says whether the death occurred as result of long or shot illness, 

with all illness having been bravely borne. Then follows the names of the deceased’s 

significant progeny: sons and daughters and grandchildren, their professional and sometimes, 

educational accomplishments, and their locations all over the globe. Depending on the size 

of the advert, details of the professional or business accomplishments of the departed are 

provided, as are his philanthropic deeds while still alive. In Nigeria in particular, prominent 

people who sent condolences are thanked prominently. Finally, with variations amongst 



religious groups, God or other supreme power is beseeched to keep the departed in a nice 

place in the hereafter.  

 Another notable practice in African periodicals is what are called “Real Life” stories. 

Such articles are distinguished by their catchy headlines as illustrated by the following: 

“Quarrels with my wife ‘chased’ me from home,” “Bitterness held me hostage for years” 

both of which appeared in Kenya’s Family Mirror magazine.14 The Daily Nation sometimes 

carries confessions of people who have been scammed by Nairobi’s con artists. “True life” 

confessions are extremely popular in Kenya. One such confession was published as a book 

called My Life in Crime and was a best seller.15 It told stories of the exploits of bank robber 

John Kiriamiti, jailed for particularly violent bank robberies in the Nairobi of 1970s. But 

perhaps the most ingenious innovation is the one by Ovation International magazine in Nigeria. 

These magazines are full of color pictures of smiling people in their best clothes. Do not be 

fooled; they are not national celebrities. They are just ordinary citizens who have paid to 

have their pictures published. This creates a situation whereby Nigerians buy the magazines 

in order to see people they know, rather than read about celebrities they may never meet. It 

is a kind of reverse media intrusion, in which ordinary people pay to appear in, rather than 

run away from the intrusion of, the media. 

This technique of printing pictures of ordinary Africans was first used by Drum 

magazine in the 1960s and 1970s, with considerable success. For almost 30 years starting 

from 1951, Drum was one of the most popular magazines in Anglophone Africa. It was 

started by Jim Bailey, a white South African, and became unique for attracting a black 

readership by putting contemporary African culture at the center of its content. It’s famous 

African editor, Henry Nxumalo, boasted in 1956 as follows: "From the coffee plantations of 

the Gold Coast to the jazz-stung nightspots of Nigeria, from the slow pomp of Uganda's 



royal ceremonies to the livid frenzy of Kenya's turmoils; in the dreaming hamlets of 

Zululand; among Cape Town's fun-filled coon life, and Johannesburg's teeming, thrilling 

thousands - everywhere, every month Drum is read and relished."16  

Drum’s content was varied: It typically printed entertainment, sports, letters to the 

editor, and political news concerning Africans and African-Americans. It had a health advice 

column called “Dr. Drum,” a heartbreak column called “Dear Dolly,” a pen pal section, and 

advertisements promoting correspondence colleges, radios, skin-lightening creams, weight-

gaining tablets, and medicines for acne. On the cover were beautiful African girls. There 

were text and picture love stories in every issue. The magazine became so popular that Bailey 

serialized the magazine in Kenya, Nigeria and Ghana, just on time to document the 

independence of most of Africa from colonial rule. The result was that its circulation rose to 

300,000 copies. As Struan Douglas has observed: “Drum was a symbol of the new African 

cult, divorced from the tribal stereotypes, but urbanised, eager and proud.”17 Although it 

eventually disappeared from the scene, it was re-started by popular demand, under different 

ownership. Today, Media24, a dominant player in the South Africa media scene, owns it.  

Some African newspapers have entered into strategic alliances with major 

international newspapers, news agencies and article syndicates in which they are allowed to 

carry opinions, analysis, and other articles. Some of these foreign articles are selected for 

their prurient characteristics. For instance, on September 22, 2005, the Mail and Guardian of 

South Africa carried a story sourced from AFP, headlined “Vibrators Fly off the Shelves in 

Hong Kong Pharmacies.” The article said Hong Kong women had given up on waiting for 

their workaholic husbands, and had welcomed a decision by a Pharmacy chain to start 

stocking sex toys. On June 1, another newspaper, the Daily Nation of Kenya, carried an 

advice column in a section of its centerfold magazine in which an English woman had 



written to a Dr. Stuttaford, described as The Times (of London) doctor. In an article 

headlined: “I am losing my grip,” she explained that after the birth of her daughter, her 

husband had left her because he had discovered that no matter how hard he tried, he could 

not “climax inside me.” She had managed to attract another man, but the same problem had 

persisted, even after trying all the “pelvic-tonic exercises.” Her question was accompanied by 

a graphic of a tall woman in a scanty top-only see-through night dress, sewing a torn circular 

garment with a slit in between balanced in front of her loins. Dr. Stuffaford explained that 

this was a common problem, and advised her to “extend your knowledge of adventurous 

lovemaking and the positions that exert pressure” on the male partner. For good measure, a 

second opinion was sought from one Suzi Godson, described as a “sex writer and 

columnist” who, amongst other things, recommended that she try a certain cosmetic surgery 

clinic that could give her a designer version of what she wanted.18  

What this articles show is that some African family newspapers will outsource from 

abroad prurient literature that appeals to the lowest common denominator when such 

articles cannot be written by in-house journalists, perhaps for fear of being seen as 

disrespectful. The African media have certainly realized that to attract the kind of massive 

audiences that are required by the market in keeping with free market economics, they have 

to pander to the needs of the audience. The formula is simple: give the audience what they 

want. What readers shows interest in, they get in droves. In Africa, this usually means 

politics and sex. But not every country is taking this proliferation of sex lying down. In 

Tanzania, for instance, porn-filled Swahili language publications such as Chombeza, Arusha 

Leo, Kasheshia, Michapo, Cheka, Nyundo, Kombora, Majira, Watu, and Tingisha were temporarily 

banned by the government between 1993-1999 for publishing obscenity and using profane 

language. 



Another key feature of African media publications is the ubiquitous comic strip and 

satirical cartoons. The satirical cartoon almost always is a caricature of the political 

leadership, and is the best example of how far media freedom in Africa has come. Before 

1990s, the head of state in most African countries could not be cartooned as this could result 

in the arrest of the cartoonist. Today, African politicians are perhaps the most caricatured of 

any leaders anywhere. In Nigeria, President Olesegun Obasanjo, a former military general, is 

often drawn with his generous girth protruding out of his military uniform, and President 

Robert Mugabe is always being drawn as a monkey, and Mwai Kibaki of Kenya as a retarded 

idiot. An interesting innovation is what appears like a cross between a comic strip and an 

editorial satirical cartoon. It looks like a montage of satirical cartoons occupying prime 

newsprint real estate. Unlike the editorial cartoon, which appears next to the Editorial, this 

montage appears on a single day every week, commenting on several issues at once, and 

employing different caricatures. An example is Paul Kelemba’s “Madd, Madd World” in the 

East African Standard. Other leading cartoonists in Africa include Tanzanian Godfrey 

Mwangepamba (Gado), Nigerians Ebun Aleshinloye, Obi Azulu, and Ake Didi Onu, and 

South African Jonathan Shapiro, Nanda Sooben, Al (Alphonse) Krok. 

Many people in Africa cannot afford the prize of periodicals, so they rely on the 

goodwill of the newspaper vendors, who in turn enjoy the goodwill and popularity 

emanating from this act. It is not unusual to see a vendor being surrounded by jobless 

people who read a publication from cover to cover and put it back on the stand. Nigerians, 

in their humor, have called them the “International Readers Associations” and “Free 

Readers Association of Nigeria” (FAN), hence FANatics. Some newspapers vendors charge 

a small fee to read a periodical, but they do so at the risk of being discovered by corporate 

inspectors, who see this practice as being inimical to their own interests. This communal 



reading of newspapers is a site of cultural production where discussions often ensue, 

arguments are picked, and lasting friendships struck. Those who are fortunate enough to 

read the newspapers for free then share their newly acquired information with those without 

access to newspapers. This results in hand-me-down news, a kind of informed gossip or 

third party news, part of what John A. Wiseman called a “Chain of Communication.”19  

Once a publication has been paid for, however, its life has just started. Several 

people, as many as 10, may read it. When it is eventually discarded, what is left of it will be 

bought by a shopkeeper or butcher, who will use it to wrap meat or grocery. At the very end 

of its life, a periodical may be used as a toilet paper in a pit latrine.  

 

Regional Perspectives 

Western Africa 

Nigeria 

Nigeria has a large media sector, probably only exceeded by South Africa. It is not 

clear how many newspapers there are in the country, but those that come out regularly 

exceed 100. They include well-respected dailies, popular tabloids and publications that cater 

for specific ethnic interests. At least 17 of these newspapers have a national circulation. 

These newspapers have an average print run of 45,000 copies daily. The main newspapers 

are The Punch, the most widely read daily newspaper in Nigeria, with circulation of more than 

100,000 copies. The Guardian has a circulation of 60,000. It is a darling of Nigeria’s 

intellectual class, who respect it for its sober analysis and professionalism. Government-

owned Daily Times sells about 45,000, while Champion Daily sells 38,000. Other newspapers 

include Nigerian Tribune, the Daily Trust, The Comet, Vanguard, This Day, and The Daily Sun, and 



the government-owned New Nigerian, which publishes separate editions in Lagos and 

Kaduna.  

Nigerian also has more than 50 magazines, about 20 of which are circulated 

nationally, with the rest being regional. The magazine market is dominated by three giants, 

namely, Tell, News, and Newswatch, which have circulation figures of about 100,000, 80,000, 

and 50,000, respectively. This Week sells about 45,000 copies. The largest lifestyle magazine, 

Ovation International, founded in 1990 by Dele Momodu, is a phenomenon that sells more 

than 100,000 per issue. Other magazines include Insider Weekly, City People, Society, Celebration, 

Vintage People, Prime People, Fantasy, and Romance International, as well as soft porn publications 

such as Lolly, Ikebe Super (Meaning, literary Super Ass), and Fun Times. Magazines are generally 

regarded as being geared to the elite, even more so than newspapers.  

 Lagos in particular, and South Western Nigerian generally, has the lion’s share of 

periodicals. There have been claims that the concentration of the media in this region skews 

national politics and imposes secularism on other parts of Nigeria, particularly the North, 

where Sharia (Islamic law) has been instituted. These charges, however, appear to be hollow. 

Ownership of other periodicals is varied and reflects the diversity of the large cosmopolitan 

commercial city that is Lagos. Abuja, the federal capital, has publications like Abuja Inquirer 

and Daily Trust. Other large Nigerian cities such as Ibadan, Kano, Kaduna, Enugu and others 

have their own thriving periodicals.  

The Nigerian periodicals have always been critical of successive Nigerian 

governments, including military regimes. The history of the media in Nigeria is replete 

with detained and assassinated journalists, such as Dele Giwa, a famous Newswatch 

editor whom state agents killed with a letter bomb in 1986. However, it is dictator Sani 

Abacha’s rule that remains a dark age for the Nigerian print media, not only because of 



detentions of journalists and tribulations of periodicals such as Tell, News and Tempo, but 

also because of poor economy and the introduction of value-added tax for the print media 

sector. Many publications adopted cost-cutting measures, including downsizing and 

shelving capital development plans. A number of periodicals were unable to cope and 

simply folded up. These include Financial Post, Evening Express, Lagos Life, AM News, 

Sunray, Guardian Express, Concord,National Interest, Tempo The African Guardian, The 

African Concord, Anchor, Post Express, Eko Today, African Science Monitor, Banner, 

Classique and Quality, to mention but a few. 

Under President Obasanjo, media freedom has improved. However, because of 

general insecurity, Reporters Without Borders still lists Nigeria as one of the most dangerous 

countries in Africa for journalists. Despite this, new publications have come up. Examples 

include NewsAfrica, and Breaking News, which cover general news; African Beatz, which covers 

music; and Smart and Market Today, both of which are business magazines. 

In the period since 2000 there appears to have been a slight drop in circulation of all 

publications, according to Nigerian scholar, Oyo Olukoyun. This decline has been linked to 

the recent trend by radio stations of reviewing the content of periodicals for their readers. 

Consequences of this programming have been mixed, but, on balance, quite adverse on 

circulation. On days when there is no major news, there is low circulation as potential 

readers hold on to their money. However, whenever there is a major news item, the radio 

reviews spur circulation as people opt to buy newspapers for greater, in-depth coverage. A 

recent increase in the cover price of the Guardian and other publications has exacted a toll on 

the circulation of periodicals, forcing them to become even more elitist in their readership.  

As in other parts of the world, globalization has been accompanied by increasing 

localization and the resurgence of ethnicity. In Nigeria, this is illustrated by the rise of the 



vernacular Press. One newspaper in particular, Alaroye, a periodical published in Yoruba, has 

a circulation that rivals those of the national press. In the North, Hause periodicals include 

Al-Mizan which also sells widely. 

  

 

Benin 

Reporters Without Borders, ranks Benin, the small West African republic of six 

million people, 25th in its worldwide index of press freedom. According to recent estimates, 

there are approximately 18 daily and 41 magazines in Benin. This is remarkable given that 

the country has been free of Marxist policies for the last 15 years only. The papers, which are 

published Monday to Friday, are all tabloids, with daily circulation of between 1,500 to 5,000 

copies. All are found in the urban areas, particularly the capital, Cotonou. At least 60 percent 

of the population in Benin is illiterate, with most of them living in the rural areas, hence the 

concentration of the media in urban areas. Periodicals are linked to various political 

financiers, who exert their agenda on the newspapers. For instance, Le Citoyen is published by 

Christian Vieyra, a brother-in-law of former President Nicéphore Soglo. It began appearing 

in June 1996, soon after he lost his re-election bid.  

A distinctive feature of the periodicals in Benin is that they tend to be owned or 

managed by very young people. Most of the top executives are men who have recently 

graduated from college. They have no specific training in journalism, since there is no 

journalism school in Benin, but a few have undertaken journalism training in Ghana, Senegal 

and France. Perhaps because of inexperience and also because of lack of professional 

training, there is considerable sensationalism. At one time during the 1991 elections, for 

example, two newspapers, Le Soleil and Tam Tam Express referred to then-President Soglo’s 



wife, Rosine, as an “ugly witch.” These excesses have invited anti-press legislation, as well as 

self-regulation through Code de Deontology de la Presse Beninoise, a collection of 26 articles passed 

in 1999 by all media outlets in Benin. Despite this problem, Benin appears keen to maintain 

the vibrancy of its media. Every year, it awards through its High Authority of Audiovisual 

Communication, four million CFA (about $2,000 each) to periodicals that demonstrate 

increasing adherence to journalistic ethics.  

Periodicals in Benin began their fascination with politics during the colonial era. 

Newspapers such as La Voix’s and Le Guide du Dahomey played an important role in the 

emancipation of the country from colonial rule. However, the considerable press freedom 

enjoyed by the print media in Benin during the colonial era was greatly curtailed post 

independence, particular during the reign of Mathieu Kérékou’s. Newspapers such as Le 

Gon, Daho-Express, Kpanligan, Ehuzu, were completely cowed by the Marxist regime. In the 

late 1980s, the Beninese started clamoring for political change. New periodicals emerged, 

notably La Gazette du Golfe, Tam Tam Express, and Le Récade. After political liberalization in 

the early 1990s, Ehuzu, which had served as the Marxist party newspaper, was renamed La 

Nation. Privately owned periodicals started to appear, but most of them disappeared as soon 

as they appeared. Ismaël Y. Soumanou, founder of contemporary Benin's first non-official 

newspaper, La Gazette du Golfe, in 1988, has boasted that it is the media that build the 

country’s democracy. Today, the major newspaper include Le Point au Quotidien, Le Point, Les 

Echos du Jour, Le Progres, La Nouvelle Tribune, Le Matin, La Pyramide, L’Aurore, Fraternite, 

L’Informateur, L'Evenement, Le Telegramme, La Cloche, and La Nation, which is funded by the 

state.   

 



Central Africa 

Democratic Republic of Congo 

It is not clear how many publications exist in the Democratic Republic of Congo. 

However, two Central African journalists, Celestin Lingo, Suzanne Kala Lobe, told a media 

seminar in 2001 that there are 163 periodicals in the country, all of which are notable for 

their irregularity and low circulation.20 A Fact-Finding Mission Report on the DRC by the 

Documentation and Research Service, Refugee and Nationality Commission of Belgium 

(CEDOCA), issued in October 2002, reported that there are 165 titles but only about 20 

appear regularly and only eight newspapers are published daily.21 The country is just 

emerging from armed conflicts between various forces under the control of the central 

Kinshasa government of President Joseph Kabila, local insurgents, non-Congolese warlords 

and foreign powers, notably Rwanda, Uganda, Angola and Zimbabwe. The government in 

Kinshasa lacks effective control of over half of the national territory. As a result, information 

about the media situation is scattered and localized, and media workers continue to be at the 

mercy of local officials who operate with impunity. 

Free privately owned media are a recent phenomenon in the country. Before 1990 

the state was a one party regime that tightly controlled the freedom of expression. In 

response to local and international pressure, Mobutu Sese Seko in 1990 liberalized the 

country’s civil liberties and new periodicals emerged. The publications were met with abuses, 

which continued during the rule of Laurent Kabila who overthrew Mobutu. The current 

President, Joseph Kabila, has relaxed media controls, and has appointed Kikaya Bin Karubi, 

a former journalist as information minister. However, abuses are still being reported. The US 

State Department Report on Human Rights Practices for 2003 reported 50 abuses where 

members of the press were detained, threatened, or abused by government agents.22  



Newspapers are mainly published in Kinshasa, with few copies going to the rural 

areas.  The main titles in Kinshasa are La Reference Plus which sells 2, 500 copies; Le Potential, 

2,000; Le Palmares, 2,500; Le Phare, 1,000; Le Soft, 2,000; Forum, 1,000; Demain Le Congo, 1,000; 

Salongo, 1,000; Elima, 500; La Tempete Des Tropiques, 500; Umoja, 500; and La Semaine de 

Reporter, which sells 500 copies. Other periodicals appear irregularly in other cities such as 

Mbuji-Mayi, Lubumbashi, Mbandaka, Bukavu, Kisangani, and Goma. Most of these papers 

are eight pages of A5 size, and they are targeted at only people with a regular salary, mostly 

teachers and civil servants. The relatively high newspaper cover price of 300FC (nearly 

US$1) is unaffordable for many Congolese. The poor economic circumstances and the small 

circulation prevent the periodicals from generating sufficient advertising revenue. This 

precarious financial situation impacts the quality of the writing. To minimize salary costs, the 

papers often employ students. 

There are a lot of international organizations that are attempting to help the media in 

the DRC, but almost all of them are focusing on the electronic or New Media without 

realizing that even the print media needs resources and training. The main service provided 

by the government to the private media is the Agence Congolaise de Presse. This agency used to 

be extremely important during the parti-etat (single party) rule, when it was responsible for 

disseminating party news. Although it retains 22 bureaus nationwide equipped with telex 

machines and transmitters, most have stopped working. News dispatches are transported by 

road to newspapers.  

 

Cameroon 

The first newspapers to appear in Cameroon were produced by missionaries starting 

from 1900. Periodicals were started by African nationalists in the 1920s. An example that is 



often given is Mbale (The Truth), which was printed by Cameroonians in France and sent 

home. After the defeat of Germany in 1918, Cameroon was given to France and Britain to 

administer on behalf of the League of Nations. The country was divided into two with each 

power administering its own territory. As French colonial policy changed after World War II 

in anticipation for African independence, many publications emerged to agitate for political 

independence. When Cameroon became independent in 1960, the former British Colony of 

Southern Cameroons became united with the Eastern Cameroons, which had been under 

French control. This bilingual culture still remains, and periodicals are available in both 

languages, as well as in some of Cameroon’s 250 indigenous languages. French language 

papers have a higher circulation than English language ones.  

After independence, the government of Ahamadou Ahidjo tightened its hold on the 

press, adversely affecting periodicals like La Presse du Cameroun, which had established a 

reputation for independence and objectivity. In 1966 the government passed a law that gave 

the Minister of Territorial Administration extensive censorship powers. Editors were 

required to submit their papers to the ministry before they could be printed, and all new 

publications had to be approved by the Ministry. Any editor breaking this law was liable to 

being fined, jailed, or both and his newspaper confiscated.  

In December 19, 1990, new Liberty Laws came into effect, and profoundly changed 

the media sector in Cameroon. The freedom of the press became guaranteed by the 

constitution. However, the media still faces problems associated with censorship, and 

Cameroonian journalists have made various protest speeches at international conferences. 

Libel laws are particularly used to obstruct press freedom.  

Reports indicate that there are about 30 newspapers in Cameroon. Some of the 

larger newspapers include Le Messager, Challenge Hebdo, Le Front Indépendant, Le Combattant, La 



Nouvelle Expression, Dikalo, La Nouvelle Expression, La Gazette Provinciale, and The Herald. Le 

Messger is the main opposition newspaper, while Cameroon Tribune is the main government-

owned newspaper. Like in other African countries, circulation is generally low, limited by 

poverty, illiteracy and high cover price. To encourage growth in the media sector, the 

government has tried to reduce import duty on a variety of products needed in publishing.  

Other than this, there is no public assistance to the private press.  

 

Southern African 

South Africa 

South Africa has the largest media sector of any country in Africa, which is hardly 

surprising given that it has the biggest economy on the continent. A perusal of sources such 

as the South African Media Directory, published by the Government Communication and 

Information System, and the list of media organizations compiled by the Media Institute of 

Southern Africa, reveal many periodicals published by diverse organizations in virtually all of 

South Africa’s 15 official languages.  

During Apartheid, media contribution to the South African society was limited due 

to general fear and inter-ethnic suspicion. The print media was ethnically divided. Rarely did 

ideas prevalent in one group find their way into the media of another group. The Afrikaans 

newspapers, regardless of whether they were conservative or liberal, supported the 

government. The English newspapers largely posed as the opposition press, a fact that 

concealed their support of the status quo. Although the English press covered events and 

news in black townships, the coverage was neither reliable nor reflective of the true situation 

on the ground. Manion Irwin, a founding editor of the Weekly Mail & Guardian, once 



remarked that his own English media tended to cover townships as “if they were foreign 

lands: exotic, remote, of sporadic interest.” 23 

Fifteen years after the dismantling of Apartheid, the freedom and diversity of the 

media has not closed the cultural chasm in South African society. According to Sandile 

Memela, a South African commentator, the dynamics of South African society, including 

economic domination by white South Africans, means that the media continue to distort and 

fragment black cultures while elevating the Eurocentric cultural experience. As a result, the 

African cultural experience exists independently of the mainstream media and white culture, 

and “left stranded, strangled and impoverished in the rural areas, beyond the fringe of 

absorption.”24 Eager to diversify its media, South Africa has established the Media 

Development and Diversity Agency, which began working in earnest in 2004. In January 

2004, the agency approved payment of R3.6 million to 19 community media projects in the 

country.  

South Africa’s many publications reflect the diversity of its population. They include 

Agenda, a South African feminist journal started in 1987 by a group of women academics and 

activists, and The Big Issue a leftist journal. Recently, there has been a rising popularity of 

men’s magazines such as Gentleman’s Quarterly (GQ), For Him magazine, Men’s Health and 

Maxim. One of the main media owners in South Africa is Media24, which publishes more 

than 30 titles and controls more than 60 percent of the country’s circulation. Media24’s 

magazines include YOU, Fairlady, Drum and True Love, which are sold as far afield as Kenya 

and Nigeria. The other media giant in South Africa is The Independent Group, which 

publishes the Cape Argus, Sunday Independent, Daily News, and Isolezwe, amongst others. Other 

notable magazines include Chimurenga and the government-owned Bua. 



The down market tabloid newspapers category has recently flourished, with 

spectacular gains in circulation, indicating that they had found a new market among people 

who appear not to have been newspaper readers in the past. The Sun offers sex, crime, 

scandal and sport, and has rapidly outstripped the established titles: its circulation has 

climbed through the 200,000 mark and was expected to hit the 400,000 mark by end of 

2005. Some other big names in the South African periodicals list include The Star of 

Johannesburg, The Sowetan, Beeld (the largest Afrikaans daily), Mail and Guardian, and Sunday 

Times. This Day, an ambitious upmarket daily started by a Nigerian proprietor attracted a 

readership of 100,000, but crashed in 2004 due to financial problems and threats of legal 

action following its exposure of corruption in parliament.  

 

Angola 

The state is a major player in the Angolan media and owns Jornal de Angola, the 

largest newspaper with a circulation of 41,000. This state ownership of the media is a 

carryover from the socialist economic policies that the country has pursued under the MPLA 

party since it became independent in 1975. The country has been at war since independence, 

with the UNITA rebels fighting the socialist regime. Throughout the war, both the 

government and UNITA tightly controlled the media in their jurisdictions, and used them 

for propaganda purposes. Today, the constitution provides for freedom of expression and of 

the press. However, there are reports of restriction on media freedom. 

 Following the liberalization of the media sector in the 1990s, the sector has grown 

significantly and a number of periodicals have emerged. There are a total of seven private 

weekly newspapers in Luanda, the capital; Folha 8, established in 1994; Agora, established in 

1996; O Angolense, established in 1997; and Semanário Angolense, Actual, A Capital, and A 



Palavra, all established in 2003. The papers cost on average 120 Kwanzas (approximately 

$1.50) each, and all have a combined circulation of 22,000 – 25,000 copies. This is extremely 

low given that the city has a population of four million, but low literacy levels and lack of 

disposable income can explain the low figure. It is estimated that less than five percent of the 

papers reach readers outside the capital, leaving the rural areas at the mercy of the 

government-owned press. The state-owned airline refuses to airlift private periodicals into 

the rural areas. The private independent press is therefore largely an urban phenomenon, 

where its growth has been spurred by advertising revenues from oil related businesses.  

 Some of these new periodicals are expected to cease publication soon, according to 

Associação da Imprensa Privada de Angola (A.I.P.A.), the association that caters for the interests 

of the private periodicals. Faro, a weekly newspaper started in 2004 by a group of journalists, 

published only two issues and is no longer operational. Another group of journalists tried to 

revive A Palavra, a weekly that shut down in 2003, but this effort was also unsuccessful. 

Actual, one of the oldest private newspapers, is also said to be experiencing problems. It 

recently re-styled itself as a business periodical, but this strategy appears to have been 

wrongly timed since there is probably no readership as yet to sustain a purely business 

publication. Apart from problems of limited advertising and readership, the private papers 

are struggling to find quality printing facilities at a price they can afford. Most printers 

decline to print periodicals because of fear of reprisals from the state. 

 

Eastern Africa 

Kenya 

 Kenya has diverse, vibrant media scene, with a sizeable multi-racial middle class and 

fairly well developed manufacturing, service, and agricultural sectors providing a base for 



substantial advertising revenue. The print media is dominated by two major publishing 

houses, the Nation and Standard. These two groups also have interests in other branches of 

the media, and some observers have expressed concern at the level of media concentration 

in Kenya.  

 The oldest newspaper in Kenya is the East African Standard, started in 1902. It catered 

for white settler interests throughout Kenyan colonialism, and was part of the Lonrho 

multinational corporation until the mid 1990s, when it was sold to Kenyan interests linked to 

former President Daniel arap Moi, with some shares being owned by the Kenyan public 

through the Nairobi Stock Exchange. The largest newspaper is the Nation. Started by the 

Aga Khan, head of the Ismaili Islamic sect in 1961, it is the largest newspaper in East and 

Central Africa. It also publishes Sunday Nation, EastAfrican, and Taifa Leo, and owns the 

Monitor in Uganda and Mwananchi in Tanzania. During the days of single-party rule, the ruling 

party bought Nairobi Times from publisher Hilary Ngweno, and renamed it the Kenya Times. 

In 1992, politician Kenneth Matiba founded The People Daily. These four are the only 

English-language daily newspapers in Kenya; they are supplemented by at least two Swahili 

dailies, Kenya Leo and Taifa Leo. The Nation sells 200,000 copies, with its Sunday edition 

selling over 250,000, making it the largest newspaper in East and Central Africa. The Standard 

has a circulation of 100,000, The People 45, 000, and Kenya Times, 25,000.  

 There are many magazines as well, with a particularly large number of lifestyles 

magazines. They include Parents, the most successful magazine in Kenya, started by Eunice 

Mathu almost 30 years ago. Others include Family Mirror, Couples, Today's Marriage, Step, Baby 

Times, We, Lady, Eve, True Love, Character, and Baby Times. Recently, a magazine called Kwani? 

(So?) was started by writer Binyavanga Wainaina, the 2001 winner of the Caines Prize for 

literature. It is dedicated to the development of Kenyan writers. Political magazines have 



been on decline. The Weekly Review, for a long time the leading political weekly, folded up in 

1997. Its rival, the Economic Review, had gone belly up in 1995 when the taxman came after it. 

Other publications that have disappeared include The Option, New Era, Economic Review, 

expression today, The Analyst, The Star, The Star, Weekend Mail, and Newsline.  

 During the single-party rule, Kenya retained private ownership of the media, but 

journalists were still harassed by state agents. After political liberalization in 1991, many 

periodicals were started. However, most of them disregarded journalistic ethics and the 

government has been trying to rein them in without success. In 2001, a new unpopular 

media bill was passed. It requires publishers to purchase a bond for one million Kenyan 

shillings ($13,000) before publishing. The move scared off a number of small time 

publishers, especially in the magazine sector, as they could not afford the bond. 

 

 

Ethiopia 

Ethiopia is one the very few African countries to have its own alphabet and 

numerical and writing system. Its written language, Ge’ez, was established in the 4th century 

AD. However, the first newspapers in Ethiopia are considered to be Le Semeur d’Ethiopie 

(1905–1911) and Aimero (1902-1903), although some historical evidence suggests that the 

handwritten sheet produced by Blatta Gebre Egziabhere around 1900 probably preceded 

both these and is therefore considered the first Amharic “newspaper” in the country. Le 

Courier d’Ethiopie was established in 1913 and Yetwor Ware (War News), was issued from the 

Italian mission from 1916 to 1918. Berhanena Selam (Light and Peace) was founded in 1925 

but ceased publication with the Italian invasion in 1936. Addis Zemen (New Era) was started 

in 1941 followed by Ethiopian Herald in 1945. 



Subsequently, there was a gradual increase in the number of periodicals and by 1970, 

there were six dailies and 11 weeklies. Likewise, many magazines and journals emerged. After 

a military junta overthrew the monarchy in 1974, mass media institutions were converted 

into instruments of propaganda. Censorship became the norm, and continued until the 

overthrow of the military by guerrilla forces in 1991. Under Public Enterprise Proclamation 

No. 25 of 1992, former state-owned printing houses were transformed into commercial 

enterprises.  

Since 1992, 790 organizations comprising of 513 newspapers, 200 magazines, three 

news agencies and 74 small electronic publishers have been given licenses, but only a tiny 

fraction of this number are operational. These publications cover the whole gamut of issues 

and topics: politics, economy, culture, sports, health and recreation. Newspapers are 

available in Amharic, English and Arabic. Media repression still remains a big problem. 

Media rights group Reporters Without Borders reported widespread media abuses after the 

violent protests that followed the 2005 elections. 

Amongst the major newspapers are Addis Zemen and Ethiopia Harald, both state-

owned dailies; Menelik, Addis Admas, Seifenebelbal, Tobya, Wonchif, Tomar, all private weeklies; 

The Reporter, The Sun, Addis Tribune, and Capital, all privately owned English language 

publications.  

 

 

Conclusion 

 

African periodicals continue to influence popular culture on the continent. They add 

to the intensification of channels of information. They showcase local goods, services and 



products. They purvey political messages. They subject global culture to a sieve, a gate 

keeping process that valorizes sexual relations in global genres, while consecrating and 

engendering local discourses of romance, marriage, religion, funerary rituals, politics, and 

general lifestyles. What emerges is not a dominating western popular culture, as is often 

feared, or a resurgence of an atavistic Africa, as is often portrayed by the Western media, but 

a contemporary African popular culture that is moderated by urbanization, globalization, and 

tradition. Global standards and genres are appropriated, inverted, or otherwise diluted and 

imbued with local narratives. Even the periodicals themselves succumb to these trends: we 

see ordinary citizens buying space to publish their own picture or those of their dead. And 

the irregular schedule of African periodicals is perhaps a reminder that they too are subject 

to African time; as the saying goes, there is no hurry in Africa.  

With rising populations, increasing literacy levels, improving economies, and the 

establishment of more journalism schools, the future looks bright for periodicals in the 

continent. Unless of course, media convergence changes everything, in which case African 

periodicals will not die, but will be cannibalized by the process of convergence. In line with 

trends elsewhere, the African media have been tending towards mergers, consolidation and 

internationalization. Many African periodicals are now read across African borders, with 

some coming from abroad, but there has also been an increasing localization of the media. 

This creates widening informational communities, and it is in this sense that the media will 

aid African integration. The sharing of celebrities, political narratives, cartoons, lifestyles, and 

copying of journalistic conventions across boundaries, are some of the ways in which 

periodicals contribute to the homogenization of African culture. The future will certainly see 

more trends in this direction, with increasing partnerships, as well as multi-platform and on-

demand publishing. National markets are likely to be replaced by regional markets and 



eventually continental markets. This is already happening with respect to the electronic 

media. Although reaching only but a small segment of the African population, the print 

media will continue to serve as an important conduit of images and messages laden with a 

modernist appeal. The media are the principal tools for converting Africa into a consumer 

society and African periodicals will continue to perform their part in this role.  

 

Notes 

                                                           
1 East African Standard, August 20, 2005. The story, in the Style and Substance Section, was headlined “Caroline 
off-air.” [Online] http://www.eastandard.net/mags/style/articles.php?articleid=27597 
2 See BBC, Wednesday, December 29, 2004: “Nigeria’s Celebrity Class [Online] 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4119365.stm 
3 Greg Garett, “Introduction: African Popular Culture and the Western Scholar.” Journal of Popular Culture, Fall 
1998: 32, 2, pg 1 
4 Shayne, Matte, African Newspapers currently received by American Libraries, 1997. [Online] 
http://www.library.northwestern.edu/africana/resources/97crlnews.html 
5 Mcquail, Dennis, Mass Communication Theory: An Introduction, London: Sage, (2000) 
6Lerner, Daniel, The Passing of Traditional Society: Modernizing the Middle East. Glencoe, Ill: Free Press, (1958) 
7 Pool, Ithiel de Sola. "The role of communication in the process of modernization and technological change." 
279-293 in Hoselitz, Bert F. And Moore, Wilbert E., eds., Industrialization and  Society. Paris: UNESCO-Mouton, 
(1963).   
8 Ankomah, Baffour, Cameroon's Forbidden Topics, Index on Censorship, 2 (1988), p.24 
9 “Eastern African Regional Perspectives” Background Paper presented by Dr. Lewis Odhiambo at the seminar 
“Ten Years On: Assessment, Challenges and Prospects” held in Windhoek, Namimbia in May 3-5, (2001). 
[Online] http://www.unesco.org/webworld/wpfd/2001_docs_rtf/odhiambo_en.rtf 
10 Kwame Karikari, "Africa: The Press and Democracy," Race and Class, 34 (3)(1993), p. 56-57 
11 Campell, Joseph, W., The Emergent Independent Press in Benin and Côte d'Ivoire: From Voice of State to Advocate of 
Democracy. New York: Praeger (1998), p.35 
12 The Gender and Media Baseline Study, Media Institute of Southern Africa and Gender Links (2003). [Online] 
http://www.misa.org/Gender/baseline-study.pdf 
13 Jegede, Dele, “Popular Culture in Urban Africa”, in Martin, Phillis M., & O’Meara, Patrick, (eds) Africa (3rd 
Edition) Bloomington: Indiana University Press, (1995)p. 285.   
14Frederiksen, Bodil Folke, Popular Culture, Gender Relations and the Democratization of Everyday Life in 
Kenya. Journal of Southern African Studies, (2002), Vol. 26.No.2 :209-222 
15 Kiriamiti, John, My Life in Crime. Nairobi: Spear Books, (1980) 
16 Struan Douglas, Drum Magazine, in Afribeat magazine. [Online] 
http://home.worldonline.co.za/~afribeat/archiveafrica.html 
17 Struan Douglas, Drum Magazine, in Afribeat magazine. [Online] 
http://home.worldonline.co.za/~afribeat/archiveafrica.html 
18 Daily Nation, June 1, (2005) 
19 John A. Wiseman, The New Struggle for Democracy in Africa Aldershot, UK: Avebury, (1996), pg.56, 
20 Lingo, Celestin & Lobe, Suzanne Kala, Central Africa Regional Perspective, Summary review, The Windhoek 
Seminar: “Ten years on: Assessment, Challenges and Prospects” Windhoek, Namibia May 3-5, 2001 [Online] 
www.unesco.org/webworld/wpfd/2001_docs_rtf/central_africa_en.rtf 
21

 Commissariat général aux réfugiés et aux apatrides. Service de documentation et de recherche (CEDOCA). 
Rapport de mission à Kinshasa (République démocratique du Congo) du 16 juin au 5 août Belgium (2002).  



                                                                                                                                                                             
22 Congo, Democratic Republic of the, Country Reports on Human Rights Practices, (2003), Bureau of Democracy, Human 
Rights and Labor, US State Department, Released February 2004 [Online] 
http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2003/27721.htm 
23 Irwin, Manion, Skirmishes on the Margins: The War Against South Africa’s Alternative Press, Index on 
Censorship April 29, (1988).  
24 Chaning Media for a Changing Society: The South African Experience. Report of The International Communication 
Forum Conference held at Silvermist Mount Lodge, Cape Town, April 5-9, (2003). Pg.10 
 
 
Further Reading 

Books 

Adeyemi, Adeyinka, “The Nigerian Press Under the Military: Persecution, Resilience, and 

Political Crisis (1983-1993)” in Graybill, Lyn and Thompson, Kenneth, W., Africa's Second 

Wave of Freedom. Lanham: University Press of America, 1998.  

 

Barber, Karin, (ed), Readings in African Popular Culture. Bloomington: Indian University Press, 

1997. 

 

Bourgault, Louise, M., Mass Media in Sub-Saharan Africa. Bloomington: Indiana University 

Press, 1995 

 

Campell, Joseph, W. 1998: The Emergent Independent Press in Benin and Côte d'Ivoire: From Voice of 

State to Advocate of Democracy. New York: Praeger  

 

Eribo, Festus & Tanjong, Enoh, Journalism and Mass Communication in Africa: Cameroon. New 

York: Lexington Books, 2002.  

 

Hachten, William, A., Muffled Drums: The News Media in Africa. Aimes, Iowa: Iowa University 

Press, 1971 



                                                                                                                                                                             
 

Hatchten, William, A., The Growth of the Media in the Third World. Ames: Iowa State University 

Press, 1993 

 

Hyden, Goran, Leslie, Michael, Ogundimu, Folu, F., Media and Democracy in Africa. New 

Brunswick, NJ: Transaction Publishers, 2002 

 

Jegede, Dele, “Popular Culture in Urban Africa” in Martin M. Phyllis and O’Meara, Patrick, 

Africa. Bloomington: Indian University Press, 1995 

 

Moroney, Sean, (ed), Handbook To The Modern World: Africa. Vol 2. New York: Facts on File, 

1989 

 

Mytton, Graham, Mass Communication in Africa. London: Edward Anorld, 1983 

 

Nyamnjoh, Francis, B, Africa's Media, Democracy and the Politics of Belonging. London: Zed 

Books, 2005.  

 

Nwosu, I. E, Mass Media and the African Society. Nairobi: ACCE, 1987 

 

Odero, Mitch & Kamweru, Esther, (eds), Media Culture and Performance in Kenya. Nairobi: 

Eastern Africa Media Institute-Kenya Chapter and Friedrich Ebert Stiftung, 2000 

 

Stokke, Olav, Reporting Africa. Uppsala: Scandinavian Institute of African Studies, 1971 



                                                                                                                                                                             
 

Switzer, Les & Adhikari, Mohamed, (eds), South Africa's Resistance Press: Alternative 

Voices in the Last Generation under Apartheid. Athens, Ohio: Ohio University Press, 

2000.  

 

Wilcox, Dennis, L., Mass Media in Black Africa. New York: Praeger, 1975 

 

Whiteman, Keye (ed), West Africa Over 75 Years. London: West African Publishing, 1993 

 

Ziegler, D., & Asante, M.K., Thunder and Silence: The Media in Africa. Trenton, N.J: Africa 

World Press, 1992 

 

Journals 

Andy Mason, Cartoon journalism in Africa puts political power into perspective. World Association of 

Christian Communication, 2001 http://www.wacc.org.uk/wacc/content/pdf/1159 

 

Akwa, Christiane Dika Nsangue, “The Feedback Phenomenon in the Cameroonian Press,” 

1990–1993. Africa Today., 2004, Vol. 86 

 

Berger, Guy, “More Media for Southern Africa? The Place of Politcs, Economics and 

Convergence in Developing Media Density.” Critical Arts, 2004, Vol.18 No. 1 

 



                                                                                                                                                                             
Gondolar, Didier, “Dream and Drama: The Search for Elegance Among Congolese Youth.” 

African Studies Review., 1999. Vol. 42. No. 1 : 23-48 

 

Fabian, Johannes, “Popular Culture in Africa: Findings and Conjectures. To the Memory of 

Placide Tempels (1906-1977).” Journal of International African Institute, 1978 Vol. 48. No. 4: 

315-334 

 

Frederiksen, Bodil Folke, “Popular Culture, Gender Relations and the Democratization of 

Everyday Life in Kenya.” Journal of Southern African Studies, 2002, Vol. 26.No.2 :209-222 

 

Journal of Popular Culture. Special Issue. Fall 1998: Vol.32 No. 2.  

 

"Mami Wata." Encyclopedia Mythica. 2005. Encyclopedia Mythica Online. 

16 Oct. 2005 <http://www.pantheon.org/articles/m/mami_wata.html>. 

 

Mutongi, Kenda, “Dear Dolly’s” Advice: Representations of Youth, Courtship, and 

Sexualities in Africa, 1960-1980. The International Journal of African Historical Studies., 2000, Vol. 

33, No. 1: 1-23 

 

Olaniyan, Tejumola, “Traditional Cartooning in Nigeria.” African Quarterly on the Arts, 2002 

Vol 2. No. 2 

 

Olaniyan, Tejumola, “Cartooning in Nigeria: Paradigmatic Traditions.” Ijele: Art eJournal of the 

African World , 2000, Vol 1 No. 1. 



                                                                                                                                                                             
 

Olukoyun, Ayo, “Media Accountability and Democracy in Nigeria, 1999-2003.” African 

Studies Review. 2004, Vol. 47 No. 3 

 

Perullo, Alex, “Hooligans and Heroes: Youth Identity and Hip-Hop in Dar-es-Salaam, 

Tanzania.” Africa Today. 2005, Vol 51. No 4 

 

Seda, O., “Understanding popular culture in post-colonial Africa.” Southern Africa Political & 

Economic Monthly. Vol. 11, No. 06, 1998, pg. 19-22 

 

Special Issue: Leisure in African History. The International Journal of African Historical Studies 

Vol. 35 No. 

 

Reports 

Freedom of the Press 2004: A Global Survey of Media Independence 

http://www.freedomhouse.org/media/pressrel/042804.htm 

 

Maja-Pearce, A. 1992. “The Press in East Africa.” Index on 

Censorship 7/21. Writers and Scholars International Ltd: London. 

 

Rhodes University Contemporary Debates on African Media 

http://journ.ru.ac.za/amd/ 

 



                                                                                                                                                                             
Media Status Report: Kenya 2001: Groupe de recherche et d’échanges technologiques. 

http://www.gret.org 

 

Media Status Report: Benin 2001 Groupe de recherche et d’échanges technologiques. 

http://www.gret.org 

 

Mike Jensen: The African Internet - A 2001 Status Report  

http://www.digitaldivide.net/articles/view.php?ArticleID=322 

 

So this is Democracy? Report on the State of Media Freedom in Southern Africa 2004 Media Institute 

of Southern Africa (MISA) 

 

The Gender and Media Baseline Study, Media Institute of Southern Africa and Gender Links 

2003. [Online] http://www.misa.org/Gender/baseline-study.pdf 

 

Directories 

Pearce, A.M. 1996. Directory of African Media. Belgium: Carpin 

 

African Newspapers Currently Received by American Libraries 

http://www.library.northwestern.edu/africana/resources/97crlnews.html 

 

The African publishers networking directory 1999/2000. London: African Books Collective 

 

International Women’s Media Directory  



                                                                                                                                                                             
http://www.iwmf.org/directory/ 

 

South African Media Directory 

http://www.gcis.gov.za/gcis/pdf/media.pdf 

 

Ulrich’s Periodical Directory  

http://www.ulrichsweb.com/ulrichsweb/ 

 

Zell, Hans, The African Publishing Companion. London: Hans Zell Publishing Consultants, 

2002.  

 

Periodicals  

 

Some Leading African Newspapers 

This day (Nigeria) http://www.thisdayonline.com 

Nation (Kenya): http://www.nationmedia.com 

The Monitor (Uganda): http://www.monitor.com 

The Addis Tribune (Ethiopia): http://www.addistribune.com/ 

The Analyst (Monrovia) http://www.analystnewspaper.com/ 

Cameroon Tribune (Cameroon) http://www.cameroon-tribune.net 

The Cape Argus (South Africa) http://www.capeargus.co.za 

The Daily Champion (Nigeria) http://www.champion-newspapers.com/ 

The East African Standard (Kenya) http://www.eastandard.net/ 

Fraternite (Benin) http://www.fraternite-info.com/ 



                                                                                                                                                                             
Ghanaian Chronicle (Ghana) http://www.ghanaian-chronicle.com/ 

The Guardian (Nigeria) http://www.ngrguardiannews.com/ 

The Herald (Zimbabwe) http://www.zimbabweherald.com/ 

Le Jour (Cote d'Ivoire) http://www.lejourplus.com/ 

Mail and Guardian (South Africa) http://www.mg.co.za/ 

Mmegi (Botswana) http://www.mmegi.bw/ 

The Namibian (Namibia) http://www.namibian.com.na/ 

Le Phare (DRC) http://www.le-phare.com/ 

Le quotidien Mutations (Cameroon) http://www.quotidienmutations.net 

Le Soleil (Senegal) http://www.lesoleil.sn/ 

The Sowetan (South Africa) http://www.sowetan.co.za/ 

Sunday Times (South Africa) http://www.sundaytimes.co.za 

The Times of Zambia (Zambia) http://www.times.co.zm/ 

Kenya Times (Kenya) http://www.timesnews.co.ke/ 

The Punch (Nigeria) http://www.punchng.com/ 

Vanguard (Nigeria) http://www.vanguardngr.com/ 

The Ghanian Chronicle (Ghana) http://www.ghanaian-chronicle.com/ 

Jornal de Angola (Angola) http://www.jornaldeangola.com/ 

L’Observateur Paalaga (Burkina Faso) http://www.lobservateur.bf/ 

The New Vision (Uganda) http://www.newvision.co.ug/ 

 

Sample African Magazines 

Fairlady (South Africa) http://www.media24.co.za/eng/mags/Fairlady.html 

Drum (South Africa) http://www.media24.co.za/eng/mags/drum.html 



                                                                                                                                                                             
Africawoman (Kenya) http://www.africawoman.net/ 

Nigerian Entertainment (Nigeria) http://www.nigerianentertainment.com/intro.htm 

Eve (Kenya) http://www.oaklandmedia.com/eve/ 

Let’s Cook (Kenya) http://www.nationmedia.com/letscook/ 

Agoo Magazine (Ghana)  

Chimurenga (South Africa) http://www.chimurenga.co.za/ 

Uneek Magazine (Ghana)  

Ovation International (Nigeria)  

Kwani? I (Kenya) http://www.kwani.org/ 

Foolscap (Nigeria) http://www.foolscap-media.com/ 

Stage Magazine (South Africa) http://www.stage.co.za/ 

Momentum magazine (Nigeria – USA) http://www.momentummag.com 

Farafina (Nigeria) http://www.farafina-online.com/ 

Botsotso magazine (South Africa) http://www.111.co.za/botsotso.htm 

 

A Sample of African Cartoonists 

South African Cartoonists: http://www.cartoonist.co.za/cartoonists.htm 

Godfrey Mwampembwa (Tanzania) http://www.gadonet.com/  

 
African Media Associations  
 

Benin 
Union des journalistes de la presse privée du Bénin  UJPB 
03 BP 2458  Cotonou 
Telephone: (229) 32 50 55 
Fax: (229) 32 50 55 
Contact: Célestin Akpovo 



                                                                                                                                                                             
Burkina Faso 
Association des médias communautaires  
Contact: André-Eugène Ilboudo 
Email: aeugene@fasonet.bf 

Chad 
Union des journalistes tchadiens  UJT 
N'Djamena 
Contact: AbakarSaleh - Secrétaire general 
Telephone: (235) 52 51 36 / 29 16 06 
Email: asalehtd@yahoo.com 

Congo Dem. Rep. 
Journaliste en Danger  JED 
73, av. Maringa  Kinshasa/Kasa-Vubu 
Telephone: (243) 12 20 659 
Fax: (243) 12 20 659 
Contact:  M’BayaTshimanga - President 
Email: jedkin@ic.cd 
Email: direction@jed-congo.org 

Gabon 
Association professionnelle de la presse écrite gabonaise  APPEG 
BP 3849  Libreville 
Email: wmestre@gabon-presse.org.url 

Gambia 
Gambian Union of Journalists   
10, Atlantic Road  Banjul 
Telephone (220) 497 945 
Fax (220) 497 946 
Contact: Demba Jawo 

Ghana 
West African Journalists Association WAJA-UJAO 
Ghana International Press Centre  Accra 
Telephone (233) 21 31 56 52 
Fax(233) 21 31 56 53 
 Contact: Kabral Blay-Amihere - Président 
Email: waja@africaonline.com.gh 

Guinea 
Association des journalistes de Guinée  AJG 
BP 1535  Conakry 
Telephone: (224) 454 461 
Fax: (224) 454 461 
Contact: Yaya Diallo - Secrétaire général 



                                                                                                                                                                             
Guinea 
Association des journalistes de Guinée  AJG 
BP 1535  Conakry  
Telephone (224) 454 461 
Fax (224) 454 461 
Contact: YayaDiallo - Secrétaire général 

Ivory Coast 
Union Nationale des Journalistes de Côte-d'Ivoire UNJCI  
Telephone: (225) 20 21 61 07 
Contact: Honoratde Yedagne Président 
Email: unjci10@aviso.ci 
 

Kenya 
Kenya Union of Journalists  
Ukulima Cooperative House, 
Haile Selassie Avenue, 
Nairobi, Kenya  
PO Box 47035-00100  
Telephone: (254) 02 250 880  
Fax: (254) 02 250 880  
Contact: Ezekiel Mutua – Secretary General  
 
Liberia 
Press Union of Liberia   
Kiny Sao Bosso Street  Monrovia 
Telephone: (231) 224 708  
Fax: (231) 227 838 
Contact: Massaley Abraham - President 

Mali 
Union nationale des journalistes du Mali  Unajom 
BP 141  Bamako 
Telephone: (223) 223 6 83 
Fax: (223) 234 3 13 
Contact:  Ousmane Maiga - Président 

Nigeria 
Nigerian Union of Journalists   
Area II, Garki  Abuja 
Telephone: (234) 09 234 30 17 
Fax: (234) 09 234 30 17 
Contact: Lanre Ogundipe - President 

Senegal 
Centre africain des femmes dans les médias / African Women's Media Centre CAFM / 



                                                                                                                                                                             
AWMC 
Dakar Ponty 
Telephone: 221-823 86 87  
Fax:221-822 05 40 
Contact: AmieJoof-Cole – Director 
Email: awmc@metissacana.sn;  
Site Web: http://.www.awmc.com 

Senegal 
Union des journalistes de l'Afrique de l'Ouest (secrétariat général)  UJAO-SG 
BP 15578  Dakar-Fann 
Telephone: (221) 820 47 46 /(221) 820 47 46 
Fax: (221) 820 17 60 / (221) 820 47 46 
Email: synpics@telecomplus.sn 
Contact: Alpha Abdallah Sall - Secrétaire général 

Sierra Leone 
Sierra Leone Association of Journalists  SLAJ 
31 Garrisson Street  Freetown 
Telephone: 232 76 60 58 11 /232 76 601 716 
Contact: IbrahimEl-Tayyib BahPresident 
Email: tayyib19@hotmail.com 
Email: slajalone@hotmail,com 
 

Togo 
Union des journalistes indépendants du Togo  UJIT 
BP 81213  Lomé 
Telephone: (228) 26 13 00 / (228) 21 38 21 
Fax: (228) 26 13 70 / (228) 21 38 21  
Email: ujit@ids.tg 

Zambia 
Southern African Broadcasting Association SABA 
Plot 2A/7/377a - Multimedia Centre - Bishop's Road - Kabulonga  Lusaka 
Telephone: (260) 1 263 595 
Fax: (260) 1 263 595 / 1 265 018 / 1 263 110 / 1 254 317 
Contact: John J. Musukuma - Secretary General 
Email: pazasaba@zamnet.zm 
Email: pazasaba@zamnet.zm 

Zimbabwe Union of Journalists (ZUJ) 
57 Whitecroft Building, Cnr Central and Sixth Avenue, Harare, Zimbabwe 
Telephone: +263-(0)4-795670, 795609 
Contact : Mathew Takaona – President 
Email address: admin@zuj.org.zw; info@zuj.org.zw  
 


	From the SelectedWorks of Charles Ngugi
	December 2007
	African Periodicals and Popular Culture

